Fullmatat dubbelnummer!
Saab 92
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring.
Broschyren: DKW 1958
Modellprogrammet från året då Daimler-Benz köpte Auto-Union. Bland nyheterna märktes att självmordsdörrarna försvunnit.
Sverigeresan: Mercedes Benz 200 i Västerbotten
Vi tar farsans kompaktmerca och tittar på nedlagda sanatorier, välbevarade caféer och strörenar. Vips är 40 mil avverkade.
Volvo Amazon 1958
Kurt Granborg tyckte det var dags att byta upp sig och köpa en ny Volvo. Det var för 49 år och 28 000 mil sedan.
Långresa på moped… inte
Claes Johansson och Stefan Wulff skulle göra Värmland, men det blev bara 3 mil, 2 kilometer och 253 meter.
Snyggaste linjalbilen: Peugeot 404
Peugeot 404 förenar som få andra bilar slitstyrka och sval elegans. Vi träffar en inbiten Peugeotentusiast i Uppsala och kör hans svarta -61:a. Nej, det är inte den som står bakom macken!
Locknevi-dagen
Tioårsjubilerande Locknevi är skoj i en lagom stor dos, med en bred blandning européer, sportbilar, jänkare och historiskt rally.
Comfort Racing
Sjuttiotalets tuffaste prylar kom från Comfort Racing och på banorna spöade de comfortgröna bilarna allt motstånd. Men var tog firman vägen?
Renault R10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin kända föregångare R8? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10.
GAZ Volga M21 1960
Inte bara en bil, en helt annan värld öppnar sig när vi fördjupar oss i Volga M21. Janis Danebergs ökar förståelsen mellan öst och väst genom att importera en bit sovjethistoria.
Midnattssolsrallyt
Kändistätt i skogen, och då menar vi inte sidoknäckande skådespelare, utan alla klassiska bilmodeller som fick användas på rätt sätt.
VeterANA
Plymouth, Skoda, Ferguson, Chrysler, Standard, Triumph, Goliath, Simca, Saab, Dodge och ja, hela tjocka ANA-släkten var bjudna på 70-årskalas i Nyköping.
Vanden Plas Princess 1100 1965
Lyx på liten yta är finessen med Bertil Jacksons Princess 1100. Inte många andra småbilar erbjuder utfällbara picknickbord i ädelträ i baksätet.
Den ofrivilliga projektbilen
I förra numret av Klassiker hade vi sönder en av världens finaste VW-bussar. När det var dags att ta den till plåtverkstan gick det åt pipan, igen.
Ekstrands Rep Verkstad
En speciell sorts ordning råder på Ekstrands verkstad i skånska Värlinge. Ägaren Arne är tredje generationen Ekstrand som huserar i verkstaden.
Våra Klassiker
Fredrik krisar, Carl inser vem han är, Claes visar var skåpet ska stå och Bo jobbar i onödan, eller?
Husmålning
Klassikers Saab-husbil såg lite anonym ut tyckte vi. Mark Willhans löste biffen genom att texta glada budskap på den.
Köpguide: Chevrolet Caprice
Tunggung för liten peng. Tills du startar motorn alltså. Men alla borde unna sig en dos amerikana någon gång.
Fixa själv: motorbyte
Slutsnackat, nu ger vi oss in på tunga grejer. Ut med volvospis och in med originalmotorn i vår projektbil MGB GT.
Renoverad: Saab 99 turbo 1980
Mikael Rasmussen skyndade långsamt när han skulle göra sin första helrenovering. Turbon såg fin ut, men det krävdes 800 fabriksnya delar.
Alltid i Klassiker: klassikervärlden, brev, ögonblicket, Klassikerbörsen
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring.
Broschyren: DKW 1958
Modellprogrammet från året då Daimler-Benz köpte Auto-Union. Bland nyheterna märktes att självmordsdörrarna försvunnit.
Sverigeresan: Mercedes Benz 200 i Västerbotten
Vi tar farsans kompaktmerca och tittar på nedlagda sanatorier, välbevarade caféer och strörenar. Vips är 40 mil avverkade.
Volvo Amazon 1958
Kurt Granborg tyckte det var dags att byta upp sig och köpa en ny Volvo. Det var för 49 år och 28 000 mil sedan.
Långresa på moped… inte
Claes Johansson och Stefan Wulff skulle göra Värmland, men det blev bara 3 mil, 2 kilometer och 253 meter.
Snyggaste linjalbilen: Peugeot 404
Peugeot 404 förenar som få andra bilar slitstyrka och sval elegans. Vi träffar en inbiten Peugeotentusiast i Uppsala och kör hans svarta -61:a. Nej, det är inte den som står bakom macken!
Locknevi-dagen
Tioårsjubilerande Locknevi är skoj i en lagom stor dos, med en bred blandning européer, sportbilar, jänkare och historiskt rally.
Comfort Racing
Sjuttiotalets tuffaste prylar kom från Comfort Racing och på banorna spöade de comfortgröna bilarna allt motstånd. Men var tog firman vägen?
Renault R10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin kända föregångare R8? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10.
GAZ Volga M21 1960
Inte bara en bil, en helt annan värld öppnar sig när vi fördjupar oss i Volga M21. Janis Danebergs ökar förståelsen mellan öst och väst genom att importera en bit sovjethistoria.
Midnattssolsrallyt
Kändistätt i skogen, och då menar vi inte sidoknäckande skådespelare, utan alla klassiska bilmodeller som fick användas på rätt sätt.
VeterANA
Plymouth, Skoda, Ferguson, Chrysler, Standard, Triumph, Goliath, Simca, Saab, Dodge och ja, hela tjocka ANA-släkten var bjudna på 70-årskalas i Nyköping.
Vanden Plas Princess 1100 1965
Lyx på liten yta är finessen med Bertil Jacksons Princess 1100. Inte många andra småbilar erbjuder utfällbara picknickbord i ädelträ i baksätet.
Den ofrivilliga projektbilen
I förra numret av Klassiker hade vi sönder en av världens finaste VW-bussar. När det var dags att ta den till plåtverkstan gick det åt pipan, igen.
Ekstrands Rep Verkstad
En speciell sorts ordning råder på Ekstrands verkstad i skånska Värlinge. Ägaren Arne är tredje generationen Ekstrand som huserar i verkstaden.
Våra Klassiker
Fredrik krisar, Carl inser vem han är, Claes visar var skåpet ska stå och Bo jobbar i onödan, eller?
Husmålning
Klassikers Saab-husbil såg lite anonym ut tyckte vi. Mark Willhans löste biffen genom att texta glada budskap på den.
Köpguide: Chevrolet Caprice
Tunggung för liten peng. Tills du startar motorn alltså. Men alla borde unna sig en dos amerikana någon gång.
Fixa själv: motorbyte
Slutsnackat, nu ger vi oss in på tunga grejer. Ut med volvospis och in med originalmotorn i vår projektbil MGB GT.
Renoverad: Saab 99 turbo 1980
Mikael Rasmussen skyndade långsamt när han skulle göra sin första helrenovering. Turbon såg fin ut, men det krävdes 800 fabriksnya delar.
Alltid i Klassiker: klassikervärlden, brev, ögonblicket, Klassikerbörsen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.