Mulligt nummer av Klassiker ute i butik den 30/10!
BMW 323i och 316
Två osannolikt fina E21 i vardera änden av skalan. Snik eller lyx,
vilket ger mest BMW-känsla?
OBJEKT: Sikta rätt
Usel defroster och repiga rutor krävde rätt bilgrunkor. Vi rotade fram skräckexemplen på konstiga biltillbehör.
BROSCHYREN: Daf Daffodil
Bakåt eller framåt med den holländska påskliljan. Originalbroschyr på köpet!
SVERIGERESAN: Mälaren runt
Mugge B får tjänstgöra en sista gång åt Klassikerredaktionen. Nedlagda kraftverk, sålda fabriker och hopsamlade vägverksfordon förgyllde resan.
Auto Union firar 75 år
Klassiker korkar upp champagnen och kollar in lite snygga produktionsanläggningar i Chemnitz, Wanderers hemstad.
Fiat Ritmo Abarth 130 TC 1985
Ingen GTI-bil har varit lika hård, kantig och samtidigt så anonym som Ritmo Abarth 130 TC. Uffe Carlsson äger en unik Fiat.
Mercedes renoveringsverkstad
Ordning och reda och tappa-hakan bilar. Somliga står stuvade i lådor längs väggarna. Följ med till ett osannolikt ställe i Stuttgart.
DOKUMENT: Longbridge återuppstår!
Här tillverkades Mini in i absurdum och en rad andra klassiska brittiska bilar. Vi berättar om bilfabriken som nästan försvann.
Saab 96 Sport 1965
Behagligt grön Saab Sport boende i Mariannelund. Anders Hermansson köpte den redan 1975.
Yamaha RD 350 1983
Med ettrig vattenkyld tvåtaktsmotor satte Yamaha en ny standard för lätta sporthojar på 1980-talet. Magnus Jönsson har en i nyskick.
Ford Special 1935, Hot Rod på svenska
Hår-på-bröstet kärra för två. Bert Lehnberg gjorde en imponerande renovering av en svensk hembyggd racerbil. Lackering överflödig.
Träffpunkt 80. Succén i Sörmland
Pionjärandan var på topp när Klassiker arrangerade världshistoriens första "veteranträff" - för åttiotalsbilar!
Opel Kapitän 1952
Ronnie Tysklind i Hinse föll pladask för en proper lagomlyxig tysk. Och på logen står fler och väntar på uppmärksamhet.
VÅRA KLASSIKER: tjat, tjat, tjat, tjat
Mycket tjat om enris. Och svåra sjukdomssymptom. Och lågmilare och långa förhållanden. Mycket tjat över huvud taget, om Alfa Spider, Volvo Duett, Peugeot 205 och Saab husbil.
KÃ-PGUIDE: VW-bussen generation 2
Vi vet hur det gick med folkabussen med delad vindruta, priserna närmar sig himlen. Nu rycks "bay-window"-generationen med i prisstegringen. Ska du köpa en gör det nu! Alltid bästa råden i Klassiker.
FIXA SJÄLV: Montera bälten bak
Elefanter i baksätet vill vi inte ha. Vår mekexpert Bo Legelius visar steg för steg hur han monterar rullbälten i baksätet.
RENOVERINGEN: Volvo PV 544 Rally
Skulle du klara att äga och helrenovera en bil ihop med din bästis? För barndomsvännerna Per-Olof och Bosse var det självklart.
Två osannolikt fina E21 i vardera änden av skalan. Snik eller lyx,
vilket ger mest BMW-känsla?
OBJEKT: Sikta rätt
Usel defroster och repiga rutor krävde rätt bilgrunkor. Vi rotade fram skräckexemplen på konstiga biltillbehör.
BROSCHYREN: Daf Daffodil
Bakåt eller framåt med den holländska påskliljan. Originalbroschyr på köpet!
SVERIGERESAN: Mälaren runt
Mugge B får tjänstgöra en sista gång åt Klassikerredaktionen. Nedlagda kraftverk, sålda fabriker och hopsamlade vägverksfordon förgyllde resan.
Auto Union firar 75 år
Klassiker korkar upp champagnen och kollar in lite snygga produktionsanläggningar i Chemnitz, Wanderers hemstad.
Fiat Ritmo Abarth 130 TC 1985
Ingen GTI-bil har varit lika hård, kantig och samtidigt så anonym som Ritmo Abarth 130 TC. Uffe Carlsson äger en unik Fiat.
Mercedes renoveringsverkstad
Ordning och reda och tappa-hakan bilar. Somliga står stuvade i lådor längs väggarna. Följ med till ett osannolikt ställe i Stuttgart.
DOKUMENT: Longbridge återuppstår!
Här tillverkades Mini in i absurdum och en rad andra klassiska brittiska bilar. Vi berättar om bilfabriken som nästan försvann.
Saab 96 Sport 1965
Behagligt grön Saab Sport boende i Mariannelund. Anders Hermansson köpte den redan 1975.
Yamaha RD 350 1983
Med ettrig vattenkyld tvåtaktsmotor satte Yamaha en ny standard för lätta sporthojar på 1980-talet. Magnus Jönsson har en i nyskick.
Ford Special 1935, Hot Rod på svenska
Hår-på-bröstet kärra för två. Bert Lehnberg gjorde en imponerande renovering av en svensk hembyggd racerbil. Lackering överflödig.
Träffpunkt 80. Succén i Sörmland
Pionjärandan var på topp när Klassiker arrangerade världshistoriens första "veteranträff" - för åttiotalsbilar!
Opel Kapitän 1952
Ronnie Tysklind i Hinse föll pladask för en proper lagomlyxig tysk. Och på logen står fler och väntar på uppmärksamhet.
VÅRA KLASSIKER: tjat, tjat, tjat, tjat
Mycket tjat om enris. Och svåra sjukdomssymptom. Och lågmilare och långa förhållanden. Mycket tjat över huvud taget, om Alfa Spider, Volvo Duett, Peugeot 205 och Saab husbil.
KÃ-PGUIDE: VW-bussen generation 2
Vi vet hur det gick med folkabussen med delad vindruta, priserna närmar sig himlen. Nu rycks "bay-window"-generationen med i prisstegringen. Ska du köpa en gör det nu! Alltid bästa råden i Klassiker.
FIXA SJÄLV: Montera bälten bak
Elefanter i baksätet vill vi inte ha. Vår mekexpert Bo Legelius visar steg för steg hur han monterar rullbälten i baksätet.
RENOVERINGEN: Volvo PV 544 Rally
Skulle du klara att äga och helrenovera en bil ihop med din bästis? För barndomsvännerna Per-Olof och Bosse var det självklart.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.