Saab Cars Magazine #12
Saabandan
9000-prototyper och Saabprofiler. Tack Torsten Åman!
Provkörning första och sista 9000!
Två ultralågmilare direkt från museet. Så lika. Så olika.
Ursaab i liten upplaga
Sandlund ART tar sig an vår favorit. Ger den nya historier, vägdamm och repiga rutor. Vackert!
En dricksflaska och andra artefakter
Sorgliga leksaker och pokalen från Talladega. Lågt och högt.
Från X29 till 9000
Eric Lund om historien bakom kulisserna, turerna och en bil som förändrade Saab för alltid.
Designbesök i Turin
Om Sessano fått bestämma hade det blivit – kantigt!
Så byggdes Saab 9000
Om robotar och om rutor som inte ville sitta fast. Välkommen till Stallbacka och Saabfabriken.
Saab 9000 CD – V8!
Vi provkör prototypen som överlevde mot alla odds.
En helt vanlig 9000i
Bra vardag. Utan Turbo, Aero – eller ACC.
Spionuppdrag 9000 ...
Vi fotade alla Saab 9000 vi såg under ett års tid. Din?
Reklamfotografering i Spanien
Kort om tid och nyfikna ögon. Så gick det till när de första reklambilderna togs.
Premiär i Kolmården i maj 1984
Så preppades journalisternas bilar ...
En 900 som var 9000 under skalet
Mulorna gjorde grovjobbet. En enda bil överlevde.
Så byggdes prototyperna
V4 och åttaventilare under huven! Lancia i skojkostym.
Biltortyr i Death Valley
Unika bilder från de hemliga testerna i hetta och iskyla.
Saab 9000 – alla fälgarna
Favoriterna och versionerna du aldrig har sett.
Fyrhjulsdrift och 280 hästar!
Saab tvingades skrota värstingen 9000 Ecosport!
Rony Lutz magiska sprängskisser
Han skapade bilden av teknikspäckade 9000.
Människorna bakom Saab 9000
Peter Bäckström uppmärksammar hjältarna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.