Nästa artikel
Saab Cars Magazine #13
SCM#13

Saab Cars Magazine #13

Publicerad Igår 7:00 (uppdaterad Igår 14:25)
Trettonde utgåvan av Sveriges – och världens – magasin för Saabälskare är här! Vi kör 9000 utan ratt, hänger med Prins Bertil till New York i 93 GT, blir fångade av en 900 polisbil och köper en färgstark 99. I samarbete med Saab Car Museum!

Beställ i vår webbshop!

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?
Om vi saknar ratten i 9000 Prometheus? Inte för en sekund!

Så gick det till när Saab 900 Aero kom till. Hela historien och sällan sedda bilder ur Saabmuseets arkiv!

Peter Stöhr hittade sina drömbilar i spillror på den omtalade bilskroten i Båstnäs i Värmland. Den ena bar han ut i delar från ett buskage! Några år senare är han tillbaka till ”brottsplatsen” med sina otroliga Saab 92:or. Vilka bilder!

Vem kan motstå en intensiv-orange Saab 99L 1974? Inte redaktionen för SCM. Nu har vi äntligen hittat vår projektbil. Lacka eller inte är nu frågan.

Hur bra är du på att bevara en hemlighet? Knappast något på utsidan på Öved Claséns Saab 90 skvallrar om att det under den beiga ytan lurar närmare 200 turbohästkrafter...  

Häftig! Det är det minsta man kan säga om samlingen av Saab-märkt kontorsmateriel som vi samlat ihop!

Innehåll Saab Cars Magazine #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1.

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!   

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 Turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak.

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50!
Historien bakom finaste Saabsamlingen.

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten.

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor!

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi.

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka.

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon.

Men hur var det med Freddie Mercury? 

Beställ i vår webbshop!

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.