Nästa artikel
Spänstigt marsnummer!
Klassiker 2/2010

Spänstigt marsnummer!

Publicerad 16 februari 2010 (uppdaterad 16 februari 2010)
Nu finns ännu ett högintressant nummer av Klassiker i din butik. Vi berättar om Fords funkisfabrik, löser mysteriet med Volvo 142:an med Mustangtak, kör två tidiga Saab 95 och köptipsar om Alfas Bertonecoupé. Och mycket mer!
Detta kan du räkna med i Klassiker nummer 2/2010, dessutom kommer en och annan överraskning.

Saab 95 - de första åren
Och du trodde att tidiga Saab 95 tillverkade i Linköping var ovanliga? Vet man bara var man ska leta är det inga problem. Vi hittade två - dessutom i chassinummerföljd - och sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95.

Den glömda bilhallen
Under ett hyreshus i Lidingö stod 35 dammiga klassiker undangömda. Mats Lilja köpte 22 av dem och kan nu ordna en egen Träffpunkt 80.

Objekt: Bilspel
Att överföra glädjen med att köra bil till spelbordet är inte det enklaste.

Peugeot 404 på resa
Vår nya projektbil får bekänna färg på en frostig Ã-stgötaslätt. Sverigeresan!  

Rallyklassiker i Värmland
Allt var på topp när Finnskogsvalsen kördes. 61 klassiska rallybilar in action!

Talbot Matra Rancho
Tuff på utsidan och mjuk på insidan - vi smakar på en av 80-talets saltaste bilar.

Volvo 142 a' la Gamen
Den sägenomspunna Volvon med tak från Ford Mustang - vi följer den från Hot rod show till det förmodade slutet.

Ford 17M RS
Hardtop. V6. Coola mätare. Vill ha!

Mercedes 450 SEL 6,9
Tungt bestyckad pansarbil för expressförflyttning från terrorister.

Fords funkisfabrik
När Ford tillverkade bilar i Stockholms Frihamn var det i snygga lokaler.

MCB Skoterett 1964.
En svensk Vespa, formgiven av Björn Karlström och med en trygg Flintamotor innanför plåtkostymen. Anders Höglin fann en som bara gått 800 mil.

Våra klassiker
Hur mycket svensk klassiker får vi för 10 000? Vi köper en Saab och en Volvo.

Modellhyllan: Dinky Toys
Världens mest kända leksaksbil.

Fiat 1400 1950-58
När pontonkarossen kom till Italien.

Köpguide: Alfa Bertone
Alfas snärtiga coupé - hur är den att äga och köra? Vi reder ut.  

Fixa själv: Balansaxel
Julle plockar isär en Saab V4-motor och byter balansaxel och drev.

Renoveringen:  Uno 001
Den skapade stora rubriker 1989, sen föll den i glömska. Nu lever den igen!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.