För att göra en kort historia lång, så satt jag och surfade runt på
nätet i början av kalla januari. Jag kom in på Umeå
veteranbilssällskaps hemsida, och såg att det arrangerades ett
vinterrally, på alla hjärtans dag.
Jag insåg att bilen som var perfekt för rally körning stod långt in i garaget, med låsta hjul och hade inte varit startad sen 1970 då den ställdes undan. Bilen budgetrenoverades under en månad, och jag trailade ner till Umeå kvällen före.
Dagen D steg vi upp i ottan för att göra en sista handpåläggning på bilen,jag och min kartläsare Peter. Kvicksilvret visade -23 . Spänningen var olidlig när vi rullade in mot området just före 08.00 då detta var mitt första rally.
Jag var tilldelad startnummer 29, vilket innebar att vi startade 09.29.
Det innebar att vi fick se många av de fina bilarna den soliga och kalla morgonen. Detta entuciastrally är väldigt speciellt, då arrangörerna har förflutet innom rally "back in the days" så rallyt är förlagt på små vägar, med riktiga körinstruktioner, likt ett riktigt rally, men också frågor, hela 32st, placerade efter färdvägen med jämna mellanrum.
Rallyt sträckte sig över 22mil, med måltidsstopp i Ånäset efter 12 mils körning. Före oss i starten var en Chevrolet Fleetline från 1950, rallyts äldsta fordon.
Efter cirka 2,5 mils körning var det dags för isbanekörning på sjön Trehörningen. arrangörerna hade plogat upp en isbana på 1,3km där många lät bilen andas friskt.
Själv hade jag haft problem med en kraftigt slirande koppling, framförallt på de högre växlarna, men efter isbanan var kopplings problemen som bortblåsta.
Efter en missad korsning, körde jag 1,2 mil, innan vi insåg att vi var helt fel... Det var bara att vända på kosan, och köra de 12 kilometrarna tillbaka. Hjälplöst sist så stannade vi för att fika de medhavda fikat.
Sedan var det fullfart, med ny chaufför bakom spakarna. Innan halvtidsvilan hade vi jagat ikapp de andra rallyåkarna. Ett kortare fikastopp i Ånäset, och tankning på Shell, en mack med gamla anor i Ånäset bar det iväg söderut igen mot Umeå.
Solen sken, tempraturen var riktigt human, kanske -7 mitt på dagen. Vi hamnade mellan en Saab 92B och en PV 444. Bubblan började gå sämre och sämre ju närmare Umeå vi närmade oss, (troligen skit i förgasaren) men vi tog oss i mål. Efter målgång bar det iväg till Scandic för Middag och prisutdelning.
Long distance gick till ett par från Polen(!) som körde en saab sport, de uppmärksammades även för en ordäntlig avåkning, som dock inte innebar några personskador. Så kan det gå när man kör rally.
Själva rallyt vanns av ett ekipage från Umeå, med 26 av 31 totala poäng. Det var 32 frågor som var uppsatta, men en hade fallit bort under rallyt. Av de 41 startande så var Saab och Volvo representerade av 9 fordon vardera, men även fordon som Giuletta och Morris.
Jag fick väldig blodad tand av detta rallyt, och kommer definitivt att köra fler rallyn! Nästa rally för mig blir troligen Alter rundan den 7/3 med start i Boden, och målgång i Norrfjärden.
Dagen D steg vi upp i ottan för att göra en sista handpåläggning på bilen,jag och min kartläsare Peter. Kvicksilvret visade -23 . Spänningen var olidlig när vi rullade in mot området just före 08.00 då detta var mitt första rally.
Jag var tilldelad startnummer 29, vilket innebar att vi startade 09.29.
Det innebar att vi fick se många av de fina bilarna den soliga och kalla morgonen. Detta entuciastrally är väldigt speciellt, då arrangörerna har förflutet innom rally "back in the days" så rallyt är förlagt på små vägar, med riktiga körinstruktioner, likt ett riktigt rally, men också frågor, hela 32st, placerade efter färdvägen med jämna mellanrum.
Rallyt sträckte sig över 22mil, med måltidsstopp i Ånäset efter 12 mils körning. Före oss i starten var en Chevrolet Fleetline från 1950, rallyts äldsta fordon.
Efter cirka 2,5 mils körning var det dags för isbanekörning på sjön Trehörningen. arrangörerna hade plogat upp en isbana på 1,3km där många lät bilen andas friskt.
Själv hade jag haft problem med en kraftigt slirande koppling, framförallt på de högre växlarna, men efter isbanan var kopplings problemen som bortblåsta.
Efter en missad korsning, körde jag 1,2 mil, innan vi insåg att vi var helt fel... Det var bara att vända på kosan, och köra de 12 kilometrarna tillbaka. Hjälplöst sist så stannade vi för att fika de medhavda fikat.
Sedan var det fullfart, med ny chaufför bakom spakarna. Innan halvtidsvilan hade vi jagat ikapp de andra rallyåkarna. Ett kortare fikastopp i Ånäset, och tankning på Shell, en mack med gamla anor i Ånäset bar det iväg söderut igen mot Umeå.
Solen sken, tempraturen var riktigt human, kanske -7 mitt på dagen. Vi hamnade mellan en Saab 92B och en PV 444. Bubblan började gå sämre och sämre ju närmare Umeå vi närmade oss, (troligen skit i förgasaren) men vi tog oss i mål. Efter målgång bar det iväg till Scandic för Middag och prisutdelning.
Long distance gick till ett par från Polen(!) som körde en saab sport, de uppmärksammades även för en ordäntlig avåkning, som dock inte innebar några personskador. Så kan det gå när man kör rally.
Själva rallyt vanns av ett ekipage från Umeå, med 26 av 31 totala poäng. Det var 32 frågor som var uppsatta, men en hade fallit bort under rallyt. Av de 41 startande så var Saab och Volvo representerade av 9 fordon vardera, men även fordon som Giuletta och Morris.
Jag fick väldig blodad tand av detta rallyt, och kommer definitivt att köra fler rallyn! Nästa rally för mig blir troligen Alter rundan den 7/3 med start i Boden, och målgång i Norrfjärden.
Relaterade bildspel
Resultat
1 Team K Lindgren Volvo PV 444 1953 Umeå
2 Roger Jonsson Saab Sport 1962 Piteå
3 Carl-Evert Sundlöf Volvo PV 444 1953 Ullånger
Typ av träff veteranbilsrally Kalldrage no. XVII 2009
Arrangör Umeå veteranbilsasällskap
Plats Umeå kommun
Datum 14/2
Antal besökare Antal startande fordon: 41Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.