Nästa artikel
En morgon på slottet
Frukostklubben

En morgon på slottet

Publicerad 2024-06-17 14:30 (uppdaterad 2024-06-18 09:11)
Frukostklubben Askersunds första morgonmöte för säsongen lockade både långväga och lokala bilar – från alla tider.

Till tonerna, inte av Sigge Fürsts ”Frukostklubben”, utan av ”Glad såsom fågeln i morgonstunden” skriven av prins Gustaf ”Sångarprinsen” som hade Stjernsund som sitt favoritslott, öppnade den första Frukostklubben av årets två i Askersund. 40 fordon, varav en Saabo husvagn och en Scania tankbil, kom till träffen. Stjernsunds slottscafé sålde uppskattat fika och bilpratet bubblade överallt, inte minst över öppnade huvar.

Paletten av bilar sträckte sig över 91 år, från en Whippet Overland 1927 till en Morgan från 2018. Hedersgäst framför slottstrappen var  förstås ”Augusta”, Stjernsunds slotts Volvo från 1930 för vilken Askersunds Veteranfordonsklubb har hand om skötseln. Besökarna kom från när och fjärran, med hemmadepåer som Hofors och Kalmar som långväga exempel. Nästa frukostklubb i Askersund hålls 17 augusti.

Frukostklubbens schema – med information om nyhetsbrev och sommarens tävling – hittar du här!

Fokus på högaktuella 9000 – köp Saab Cars Magazine i shopen!

Saab Cars Magazine #12

Sveriges – och världens – magasin för Saabentusiaster är här med sin tolfte utgåva! Den här gången handlar det nästan uteslutande om den pigga 40-åringen 9000!


Saabandan
9000-prototyper och Saabprofiler. Tack Torsten Åman!

Provkörning första och sista 9000! 
Två ultralågmilare direkt från museet. Så lika. Så olika. 

Ursaab i liten upplaga
Sandlund ART tar sig an vår favorit. Ger den nya historier, vägdamm och repiga rutor. Vackert!   

En dricksflaska och andra artefakter
Sorgliga leksaker och pokalen från Talladega. Lågt och högt.   

Från X29 till 9000 
Eric Lund om historien bakom kulisserna, turerna och en bil som förändrade Saab för alltid.  

Designbesök i Turin 
Om Sessano fått bestämma hade det blivit – kantigt! 

Så byggdes Saab 9000 
Om robotar och om rutor som inte ville sitta fast. Välkommen till Stallbacka och Saabfabriken. 

Saab 9000 CD – V8!
Vi provkör prototypen som överlevde mot alla odds. 

En helt vanlig 9000i
Bra vardag. Utan Turbo, Aero – eller ACC.   

Spionuppdrag 9000 ...
Vi fotade alla Saab 9000 vi såg under ett års tid. Din?

Reklamfotografering i Spanien
Kort om tid och nyfikna ögon. Så gick det till när de första reklambilderna togs. 

Premiär i Kolmården i maj 1984
Så preppades journalisternas bilar ...  

En 900 som var 9000 under skalet 
Mulorna gjorde grovjobbet. En enda bil överlevde. 

Så byggdes prototyperna
V4 och åttaventilare under huven! Lancia i skojkostym.

Biltortyr i Death Valley
Unika bilder från de hemliga testerna i hetta och iskyla.  

Saab 9000 – alla fälgarna
Favoriterna och versionerna du aldrig har sett.

Fyrhjulsdrift och 280 hästar!
Saab tvingades skrota värstingen 9000 Ecosport!

Rony Lutz magiska sprängskisser
Han skapade bilden av teknikspäckade 9000. 

Människorna bakom Saab 9000
Peter Bäckström uppmärksammar hjältarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.