Nästa artikel
Fyra Frukostklubbar i helgen!
Klassikers träffar

Fyra Frukostklubbar i helgen!

Publicerad 7 juni 2023
Det är ingen idé du går och lägger dig! I helgen hålls bilträffen för morgonpigga på inte mindre än fyra olika platser!

I år är det tioårsjubileum för Frukostklubben – bilträffen för morgonpigga! För varje år har antalet platser och klubbar som är med och arrangerar träffarna ökat. Årets nya ort är Askersund. Där håller Askersunds Veteranfordonsklubb i trådarna och på lördag är det dags för premiärträffen. Men det hålls också ytterligare tre Frukostklubbar på andra platser. Här är platserna och tiderna du behöver hålla reda på för att ställa klockan och GPS:en rätt: 

Lördag 10 juni Ljusdal, Frukostklubben vid Hembygdsgården, kl 08-10.  
Lördag 10 juni Stockholm, Frukostklubben vid Brostugan, kl 06:30-08:30. 
Lördag 10 juni Askersund, Frukostklubben i Strandparken, kl 08-10.  
Söndag 11 juni Sandviken, Frukostklubben vid Högbo Bruk, kl 08-10.  

Senaste info om Frukostklubben hittar du alltid på www.klassiker.nu/frukostklubben
 

BRITISH LEYLAND - Klassikers samlarserie #31

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.