Nästa artikel
Lyckad premiär för Frukostklubben Hässleholm
Klassikers träffar

Lyckad premiär för Frukostklubben Hässleholm

Publicerad 2024-06-12 10:00 (uppdaterad 2024-06-12 10:39)
På Motorhistoriska dagen passade Frukostklubben Hässleholm på att träffas på Stortorget – och till helgen som följde var det dags för träffar i Göteborg, Hälsingland och Stockholm.

Frukostklubben Hässleholm är nykomlingar för året och mjukstartade med en morgonträff – lämpligt nog förlagd till Motorhistoriska dagen. En perfekt start på dagen inför andra evenemang där det rullande kulturarvet visades upp. Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, ställde upp och hjälpte arrangörerna i Skåne: Lotus Car Club Sweden, MG Car Club Sweden, Triumph Club of Sweden och HessleCity.
– Det kom 36 bilar, i en fantastisk blandning så nu ser vi fram mot nästa års upplaga, säger Fredrik Larsson från arrangörsteamet.

Till helgen precis efter Motorhistoriska dagen och nationaldagen var det dessutom träffar hos Frukostklubbarna i Göteborg, Stockholm och Hälsingland; kanske mest välbesökt i Ljusdal med hela 138 fordon vid Hembygdsgården!
– Förutom besökare från hela Hälsingland så kom folk ända från Ånge och Östersund i norr, till Gävle och till och med  Spånga i söder, säger Magnus Andersson från Hälsinglands Fordonshistoriker.

Redan nu till helgen är det dags igen; i Askersund, Sandviken och Norrköping. Här finns hela sommarens Frukostklubbsschema.

Läs om högaktuella Saab 9000 i Saab Cars Magazine

Saab Cars Magazine #12

Sveriges – och världens – magasin för Saabentusiaster är här med sin tolfte utgåva! Den här gången handlar det nästan uteslutande om den pigga 40-åringen 9000!


Saabandan
9000-prototyper och Saabprofiler. Tack Torsten Åman!

Provkörning första och sista 9000! 
Två ultralågmilare direkt från museet. Så lika. Så olika. 

Ursaab i liten upplaga
Sandlund ART tar sig an vår favorit. Ger den nya historier, vägdamm och repiga rutor. Vackert!   

En dricksflaska och andra artefakter
Sorgliga leksaker och pokalen från Talladega. Lågt och högt.   

Från X29 till 9000 
Eric Lund om historien bakom kulisserna, turerna och en bil som förändrade Saab för alltid.  

Designbesök i Turin 
Om Sessano fått bestämma hade det blivit – kantigt! 

Så byggdes Saab 9000 
Om robotar och om rutor som inte ville sitta fast. Välkommen till Stallbacka och Saabfabriken. 

Saab 9000 CD – V8!
Vi provkör prototypen som överlevde mot alla odds. 

En helt vanlig 9000i
Bra vardag. Utan Turbo, Aero – eller ACC.   

Spionuppdrag 9000 ...
Vi fotade alla Saab 9000 vi såg under ett års tid. Din?

Reklamfotografering i Spanien
Kort om tid och nyfikna ögon. Så gick det till när de första reklambilderna togs. 

Premiär i Kolmården i maj 1984
Så preppades journalisternas bilar ...  

En 900 som var 9000 under skalet 
Mulorna gjorde grovjobbet. En enda bil överlevde. 

Så byggdes prototyperna
V4 och åttaventilare under huven! Lancia i skojkostym.

Biltortyr i Death Valley
Unika bilder från de hemliga testerna i hetta och iskyla.  

Saab 9000 – alla fälgarna
Favoriterna och versionerna du aldrig har sett.

Fyrhjulsdrift och 280 hästar!
Saab tvingades skrota värstingen 9000 Ecosport!

Rony Lutz magiska sprängskisser
Han skapade bilden av teknikspäckade 9000. 

Människorna bakom Saab 9000
Peter Bäckström uppmärksammar hjältarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.