Nästa artikel
Sol över sista träffen på Tyska torget
Klassikers träffar

Sol över sista träffen på Tyska torget

Publicerad 2024-09-17 14:30
I söndags träffades Frukostklubben Norrköping för sista gången på Tyska torget för i år. Men nästa år är det dags igen!

Den 15 september hölls den sjätte och sista Frukostklubben i Norrköping. Vid 6-tiden var det 3 plusgrader ute, så det blev en varm tröja och jacka. Vid halv 8-tiden började solen värma och det blev en väldigt fin höstmorgon. En stor eloge till er alla som orkar gå upp tidigt på söndagsmorgnarna. Vi har bjudit de första 50 deltagarna på kaffe och bullar vilket har uppskattats och kanske lockat några extra att ställa klockan.
 

Vi blev cirka 70 bilar, sex motorcyklar, och en vespa. Det bästa med dessa träffar är att vi får så stor bredd på typer av fordon. Vi valde ut tre vi tyckte var extra intressanta och ägarna fick berätta lite. Det blev en Simca Matra Bagheera från 1976, en Porsche 356 från 1957 och en Volvo 142 GL från 1972.

Vi i Östgöta Saabklubb och Norrköpings Veteranbilsklubb som arrangerar denna träff vill tacka er alla för att ni dyker upp och ett speciellt tack till er som har kommit på alla sex träffar i år. Vi räknar med att köra sex träffar även nästa år och antagligen blir den första träffen i slutet av april, men vi får återkomma om det. Håll utkik i tidningen Klassiker och på Facebook. Vi önskar er alla en fin höst och vinter, och vi hoppas att få se er och alla era kompisar under nästa år. Då hoppas vi även att renoveringen av Rådhuset är klart nästa år så vi får bättre plats på Tyska Torget. Vi ses!

Porsche - Klassikers samlarserie #15

Klassikers bästa om Porsche!

De svenska kungligheternas, rallyförarnas, polisernas och entusiasternas favorit! Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om ett av bilvärldens mest fascinerande ­märken – från 1950-tal fram till 1980-tal. 100 sidor Porsche!

INNEHÅLL:

Objekt Porsche 356-memorabilia
Porschedesign ända in i den mellanbruna bilhandlarpanelen. (Klassiker 3/11)

Porsche 356 A 1959
Prins Wilhelm hade specifika krav. Och han ville inte ha svensk hemslöjd. (Klassiker 4/14)

Porsche 356C 1964
Om konsten att reparera men aldrig någonsin renovera. Tobias Lindbäcks 356 är en hårt-sammanhållen karaktär. (Klassiker 6/18)

Porsche 356C 1965
Hur är den att köra – egentligen? Vi tar en tur med en av de sist tillverkade 356:orna. (Klassiker 10/19)

Köpguide Porsche 356
När fenomenet Bilen ska sammanfattas är Porsche 356 en självklar grundpelare. (Klassiker 1/16)

Waldegård & Porsche 911
Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson hörde till de lyckliga som tidigt fick skörda segrar i 911. (Klassiker 1960-tal)

Köpguide Porsche 912
Porschen med ekonomianspråk är så mycket mer än en avslagen 911. (Klassiker 8/13)

Polisbilar VW & Porsche
Rätt bil på rätt plats – hundtjänst för VW och fartsyndarjakt för Porsche 911. (Klassiker 3/16)

Porsche 911S 1971
Det går inte att komma runt det faktum att en frisk, tidig 911 bjuder på en unik körupplevelse. (Klassiker 10/17)

Köpguide Porsche 914
Underskattad, USA-exporterad och i vissa fall undermotoriserad. Underbar! (Klassiker 10/14)

Brandbil Niohundrafjorton
1973 skänktes Anderstorp en brandbilsutrustad Porsche 914 av Marlboro. (Klassiker 1/17)

Köpguide Porsche 924
Allt om bilen som räddade sportvagnstillverkaren i Stuttgart. (Klassiker 8/12)

Porsche 944 Turbo S 1988
Bättre än 911 på nästan alla sätt men ändå i skuggan. Vi kör ett exemplar i nyskick från 1988. (Klassiker 1/18)

Porsche 911 Turbo 1989
Ketchupeffekt, adrenalinpåslag och en chef på väg uppåt! (Klassiker 2/15)

Köpguide Porsche 964
Generation 964 var länge underskattad jämfört både med föregångaren och efterträdaren. inte längre! (Klassiker 5/19)

 


Porsche! Reportagen är publicerade mellan 2011 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.