Det är dags igen, efter uppehållet och räkna med urladdning när alla entusiaster får mötas igen. Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia har långa traditioner, sedan början av sjuttiotalet, men är för många nog förknippad med ombyggda bilar. Men om man mest gillar original, vad finns då att se?
– Vi har allt från de äldre veteranbilarna till de lite nyare klassikerna i C-hallen men det finns alltid något man kan uppskatta och gilla i alla hallarna, säger Hans-Ove ”Hasse” Boberg som är projektledare för jätteevenemanget.
Klassiker passar på att ta med sig fyra intressanta bilar till showen: Mini 1000 pickup, rekord-Porschen från DP som du kan läsa om i den här tidningen, Årets Klassiker-vinnaren Saab 99 och så redaktionens Mars II Electric.
– Er elbil är ju en av de bilar som ingår i ”Restoration Show” där det renoveras och skruvas bilar samtidigt som mässan pågår. Verktygsboden, till exempel, tar med en Volvo 164 som de kommer att jobba med, säger Hasse Boberg.
Mars II Electric (Klassiker 5/21 och 2/22) är en elkonverterad Renault 10 – men installationen är från slutet av sextiotalet och behöver nytt liv efter alla år i stillestånd.Det finns två mekarspår att följa: Det ena är klassiskt på en gammal bil som har stått länge; att få fart på bromsar och ruska liv i elsystemet till belysning och andra funktioner. Det andra spåret är mer spännande, men också mer ovisst; att få snurr på elmotor och laddning igen. Och här har vi tagit hjälp av en expert, som kommer att vara med på Elmia.
– Vi ska se till att det få det säkert, så att motorstyrningen går att lita på och inget börjar brinna och så blir det ett helt nytt batterisystem så att vi slipper syraspill som det har varit förut. Men systemet är jätteklurigt uttänkt på sextiotalet så det ska bli roligt att få fart på den här bilen, säger Hans Helmerson som har lång erfarenhet som bilmekaniker och är utbildad på el- och hybridbilar. Till vardags är han fordonslärare på Birger Sjöberg-gymnasiet i Vänersborg.
Klassikers systertidning Moped tar med sig X-Ray, ett riktigt fräckt moppebygge värt att studera in i minsta detalj. Trots att den inte är stor finns massa kluriga lösningar och roliga idéer att granska.
Rogers bil vann Årets Klassiker med betryggande marginal trots hårt motstånd och vi passar på att fira vinnarbilen och Roger med prisutdelning på mässan. Blommor och jubel! Var med och hurra på långfredagen.
– Suget efter att få träffas igen kring vår hobby har aldrig varit större så det känns jätteroligt att kunna arrangera mässan igen. Jag önskar Klassikerläsarna välkomna och hoppas att de kommer att trivas. Ett tips är att komma söndag eller måndag, för trycket brukar vara stort på fredag och lördag, säger projektledaren Hasse Boberg.
Klassiker finns på plats i hall C under hela påskhelgen så passa på att besöka oss och köp tidningen du saknar – vi kommer att ha finfina mässpriser! Passa också på att berätta vad du gillar bäst, vad du har hemma i garaget och vad du vill läsa mer om i tidningen. Vi vill göra den allra bästa tidningen vi kan och vill alltid höra vad som är extra uppskattat.
Kom till Klassikers monter. Vi ser fram emot att träffa dig!
Bilsport Performance & Custom Motor Show arrangeras i påskhelgen, 15-18 april och håller öppet 10-18 varje dag utom annandag påsk då mässan stänger kl 16.
Plats: Elmia-mässan i Jönköping.
För mer information och fullt program (inte fastslaget vid pressläggning av den här tidningen): www.custommotorshow.se
Förköp gärna biljett: www.elmia.se/custommotorshow/for-besokare/biljetter
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.