Hej Mats Grimme! På söndag bär det av mot Frankrike, hur är det med resfebern?
– Jotack, det är lugnt. Bilen är nyservad och i bra skick. Jag förutser inga större problem, men man vet ju aldrig...
Hur många bilar följer med och är alla Renault 4?
– Vi är totalt fem stycken Renault 4 L som åker tillsammans ner, varav en Fourgonette, det vill säga skåp.
Träffen börjar inte förrän 15 juli, tar det verkligen fem dagar att nå Theney i Frankrike?
– Resvägen är grovt utstakad. Samling måndag morgon i Travemünde, sedan fortsätter vi på mindre vägar, ingen Autobahn, det är ju knappast 4 L:s starka sida. Vi tar god tid på oss för att uppleva saker runt omkring också. Ser vi något intressant så stannar vi, kanske vid en bilskrot eller något annat kul. Från Stockholm är det drygt 200 mil till Thenay.
Hur mycket reservdelar behöver man plocka med på en så här lång resa?
– Packningen är bortsett från personlig utrustning, nödiga och kanske onödiga prylar. Lite slitdetaljer som kan gå sönder, fläktrem, brytarspetsar, men även en vattenpump och en bränslepump har jag med. Sedan har jag lättat på ”bra att ha hyllan” och kommer att sälja lite grejer till bättre behövande.
Är ni de mest långväga gästerna?
– Mig veterligen är vårt gäng de enda från Sverige, men jag vet att det åker några bilar från Norge och Finland. Det kommer även besökare från Polen så vi blir nog inte ensamma om att åka långt. Intressant att notera är att det kommer deltagare från Slovenien också. Där rullar många 4L fortfarande som bruksbilar, tillverkade på 1980- och 1990-talen.
Lycka till och kör försiktigt!
– Tack, tack, jag återkommer med rapport efter firandet!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.