Efter tips av några engelska saabvänner som jag träffade på saabfestivalen i Trollhättan härom året, planerade jag in en resa över dagen från London där jag bor, upp till Luton och deras årligt återkommande Festival of Transport.
Efter att ha läst den sparsamma informationen om evenemanget på deras hemsida måste jag faktiskt erkänna att det lät som en lämpligt skoj historia, men jag tänkte att man ju alltid kunde få se något av intresse. Dessutom utlovades det att Vauxhall Heritage Center som ligger vid den gamla Vauxhallfabriken i Luton skulle hålla öppet vilket ju alltid kunde vara något. Efter tågresan från norra London handlade det om en promenad på ca 20 minuter i strålande solsken till festivalområdet Stockwood Park. Väl inne på området som låg i ett stort öppet grönområde var det redan en hel del bilar på plats och det märktes på en gång att denna träff attraherade en skön blandning av fordon i stor mängd. Tonvikten låg på klassiska engelska bilar, men det fanns även bussar, lastbilar, motorcyklar och militärfordon av allehanda slag och modeller. Det fanns även ett stort inslag av italienska, tyska, franska, amerikanska, japanska och just det, några svensktillverkade vagnar på plats. Festivalen som visade sig vare den sjuttonde i ordningen hade också, som sig bör, en väldiversifierad veteranmarknad med bildelar, allehanda tillbehör, böcker, modellbilar med mera. Störst utbud på marknaden var det avseende tillbehör och delar till engelska bilar men själv fyndade jag en apelsingul Citroen SM i fint skick tillverkad av Matchbox i början av 70-talet för £1.
Vauxhall Heritage Center höll som sagt öppet hela dagen och dit tog man sig gratis genom att åka med en dubbeldäckarebuss som gick några gånger i timmen mellan festivalområdet och museet som ligger vid det gamla fabriksområdet. Intresse väcktes redan utanför museet där en konstnär var i full färd med att skapa en målning av en Opel Kadett, jag menar Vauxhall Astra från tidigt 80-tal genom att istället för penslar använda sig av modellbilar (!) samt däck av olika storlek. (Svårförklarat jag vet, men se mer själva på killens hemsida www.popbangcolour.com.) Själva vauxhallmuseet var kanske lite mindre än väntat men desto mer välfyllt med totalt ett 40-tal bilar från hela den 97 åriga produktionen i Luton som tog slut så sent som 2002. Numera tillverkas bara Vauxhalls transportbilar i denna fabrik. Den roligaste och kanske mest spektakulära modellen på museet var den oranga XVR Concept Car som byggdes för 1966 års Genévesalong för att visa bilvärlden Vauxhalls kapacitet avseende design och styling. Tyvärr så stannade dock denna modell endast som ett koncept. Utanför museet stod även de moderna koncernsyskonen från GM uppradade med nya modeller från Chevrolet, Cadillac, Saab och Hummer. Vem skulle ha kunnat gissa att dessa märken skulle bli en del av det Vauxhallska arvet när stolta och självständiga modeller som Cresta och Victor producerades på just detta område?
Sammantaget kan jag verkligen rekommendera denna Festival of Transport i Luton som uppskattningsvis lockade drygt 1000 fordon och som definitivt var roligare än vad hemsidan gav vid handen och som enligt mig förtjänar lite mer uppmärksamhet. Så är du intresserad av en bred motorträff på dagsreseavstånd från London så är denna festival kombinerat med ett visit på Vauxhallmuseet väl värt mödan. Håll utkik på arrangörerna Chiltern Vehicle Preservation Groups hemsida www.cvpg.co.uk för nästa års evenemang.
Vauxhall Heritage Center höll som sagt öppet hela dagen och dit tog man sig gratis genom att åka med en dubbeldäckarebuss som gick några gånger i timmen mellan festivalområdet och museet som ligger vid det gamla fabriksområdet. Intresse väcktes redan utanför museet där en konstnär var i full färd med att skapa en målning av en Opel Kadett, jag menar Vauxhall Astra från tidigt 80-tal genom att istället för penslar använda sig av modellbilar (!) samt däck av olika storlek. (Svårförklarat jag vet, men se mer själva på killens hemsida www.popbangcolour.com.) Själva vauxhallmuseet var kanske lite mindre än väntat men desto mer välfyllt med totalt ett 40-tal bilar från hela den 97 åriga produktionen i Luton som tog slut så sent som 2002. Numera tillverkas bara Vauxhalls transportbilar i denna fabrik. Den roligaste och kanske mest spektakulära modellen på museet var den oranga XVR Concept Car som byggdes för 1966 års Genévesalong för att visa bilvärlden Vauxhalls kapacitet avseende design och styling. Tyvärr så stannade dock denna modell endast som ett koncept. Utanför museet stod även de moderna koncernsyskonen från GM uppradade med nya modeller från Chevrolet, Cadillac, Saab och Hummer. Vem skulle ha kunnat gissa att dessa märken skulle bli en del av det Vauxhallska arvet när stolta och självständiga modeller som Cresta och Victor producerades på just detta område?
Sammantaget kan jag verkligen rekommendera denna Festival of Transport i Luton som uppskattningsvis lockade drygt 1000 fordon och som definitivt var roligare än vad hemsidan gav vid handen och som enligt mig förtjänar lite mer uppmärksamhet. Så är du intresserad av en bred motorträff på dagsreseavstånd från London så är denna festival kombinerat med ett visit på Vauxhallmuseet väl värt mödan. Håll utkik på arrangörerna Chiltern Vehicle Preservation Groups hemsida www.cvpg.co.uk för nästa års evenemang.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.