- Egentligen får vi tacka min pappa för att P1800:an kom till säger Pelle. - Pappa designade den så kallade "gangsterkepsen" till Volvo och intäkterna från den gjorde det möjligt att skicka mig till USA och studera industridesign förklarar Pelle.
Från norr och söder, öst och väst
Från Sollefteå i norr till Eslöv i söder till Norge i väster kom deltagarna. - Jag hälsar er hjärtligt välkomna till Dalarna, Falun och klubbens 30-årsjubileum säger Kenneth Collander som arrangör av träffen. - Vi har Bosse Lindén att tacka för att klubben kom till. Han satte in annons i Teknikens Värld och det kom ett 30-tal P 1800-entusiaster till det första mötet en regnig dag på Omberg 1979.
På grusplanen framför det gamla kontoret för Stora Kopparberg kan vi räkna in 28 stycken P1800. - Vi har åkt nästan 67 mil för att komma hit säger Ulf Ahlman som tillsammans med hustru Annelie har åkt i tio timmar från Furulund utanför Eslöv i Skåne.
Efter gruvbesök träffar vi på Bosse Rindeskär från Borlänge, ägare sedan två år till en vit P1800 från 1966. - Kan du tänka dig att jag träffat bilens ägare från 1975/76 säger Bosse förundrat.
- Han var till och med här tidigare för att titta på oss, men åkte nyss hem till Sala avslutar Bosse.
Dagen gryr oändligt är vårt äventyr
- Jag kan notera att dagens bilpark om 37 fordon representerar alla årsmodeller då våra bilar tillverkades säger Kenneth vid samlingen på lördagen vid församlingshemmet i Sundborn.
Fordonen står snyggt och prydligt uppställda. Vilken design han åstadkom Pelle Pettersson! Bland alla fordon återfinner vi Mats Eriksson, från Knivsta, röda 61:a. Det är en unik bil med chassinummer 2! - För att göra en lång historia kort så fick jag tag på bilen, efter flera turer, för några år sedan och har haft bilen nerplockad i molekyler säger Mats. - Den kom från lackningen för bara ett par dagar sedan och registreringsskylten som sitter på är original avslutar Mats.
Efter möte och lunch är det dags för guidning på Carl Larsson-gården. Huset, som är tillbyggt i omgångar, har en labyrintliknande arkitektur och överallt ser man väggar, dörrar eller andra detaljer antingen målade av Carl eller utsmyckade med Karins vävda tyger.
Fagert landskap
Med de äldsta bilarna i täten lämnar de 37 fordonen Sundborn i en lång kortege. På böljande vägar genom landskapet styr karavanen mot Högbo Bruk utanför Sandviken där jubileums-middagen skall intas.
Frågan är om maten eller Pelle Petterssons närvaro smakade bäst? Gott var det men smått.
- Jag upplevde aldrig tv-serien när det begav sig på 60-talet säger Kenneth i sitt välkomsttal.
- Det var designen på bilen som tilltalade mig fortsätter han. Och enligt Vägverkets statistik från 2007 så finns hela 3542 registrerade P1800 i landet avslutar Kenneth.
Pelle gav oss lite bakgrund vid middagen.
- I princip smugglades jag in på Volvo. Man ville ha en sportbil med italiensk design. Farsan lyckades få in mig på italienska Frua berättar Pelle. - Det finns amerikansk påverkan populärt som det var med stora fenor på "amerika-narna". På P1800 vi det i förminskad skala fortsätter han.
- Med distans till bilen så är jag faktiskt rätt nöjd med min skapelse avslutar han.
Lycka kan inte köpas
Hela träffen avslutas på söndagen med besök vid Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och lunch på Engeltofta. Stekt strömming och potatismos, en klassiker i Gästrikland.
Vi träffar på Jörgen Pihl med sonen Alexander från Upplands Bro.
- Jag köpte min P1800, en 66:a, redan 1971 för 5.000 kronor berättar Jörgen.
- Om jag skulle få frågan om att sälja så är mitt svar, jag säljer inte. Lycka går inte att köpa för pengar avslutar Jörgen bestämt.
Text/foto:
PG Eklöf/Falun
Medlem P1800-klubben
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.