Nästa artikel
Sollerörallyt 2012
Träffreportage

Sollerörallyt 2012

Publicerad 28 september 2012
Inte bara träffpunkt 80, det har varit fler evenemang såhär på sensommaren
Det som skulle komma att bli den sista modellen från Daf presenterades 1972 och den största skillnaden mot Daf 55 var att bakvagnen modifierats med ett DeDion-rör som säkrare vägegenskaper. Viktfördelningen var fortfarande på topp med transmissionen placerad bak. Grillen var större och inredningen omarbetad. Renaultmotorn hade i standardutförande tre extra hästkrafter, totalt 53. 1973 kom 1300 Marathon med större och starkare motor på 57 hk.
I början av 1970-talet hade Volvo gått in som delägare i Dafs personbilsdivision och 1975 tog de över fabriken helt. Då hade 816 000 Daf byggts under 16 år.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.