Nästa artikel
Alfa-strul: Inte nu igen!
våra klassiker

Alfa-strul: Inte nu igen!

Publicerad 27 april 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
Pumpa däcken på en Alfa och du står med en helrenovering på halsen. Typiskt Alfa eller typiskt renoverarfaktum?

Allt är Bilprovningens fel. Efter en tvåa gällande ojämn bromsverkan på min Alfetta GTV smorde jag upp bromsoken och gav mig ut för att ”bromsa till” bromsarna. Det höll på att sluta i diket – casterstagspottan gav plötsligt vika!

Tidigare ägare har ägnat sig åt en mödosam karossrenovering men missat stagets infästning, det höll på att fortsätta rakt in i kylaren med en abrupt och oväntad kursändring som följd.

För att komma åt bättre fick förgasarna demonteras vilket även betyder förgasarrenovering. När man ändå håller på åker nog topplocket av för genomgång och sen hittar jag säkert något mer.

Jag vet hur det brukar bli. Ta det snabba topplocksbytet på min 75 TS till exempel. Det som skulle gå på en helg slutade med motorlyft och fullständig renovering av motor och motorrum, nya bromsrör, nyrenoverad framvagn och nyrenoverad växellåda. Det tog bara tre år, så med lite (o)flyt slutar det på samma vis här.

Första steget blir att borra ur den gamla casterpottan och svetsa dit en ny som tagits från en Alfa 75. Originalbussningarna i gummi ska bytas mot kulleder från Bertonen som ger oerhört mycket styrkänsla för en billig peng samtidigt som rostbenägenheten från originalets vattensamlande gummibussningar elimineras.

Ursprungligen var tanken att konvertera bilen till den mer moderna hjulupphängningen från Alfa 75 med ventilerade skivor och fembultade fälgar. Eftersom bilen hamnade på pallbockar skedde det aldrig vilket jag är glad över idag. En GTV i originalskick på fina 14-tumsfälgar är inte fel, speciellt inte då bilen i övrigt är strikt original.

Fast får jag tag på de lite grövre torsionsstavarna från en GTV6 så kan jag tänka mig att skruva dit dessa, men där går gränsen.

Å andra sidan, om nu toppen är på renovering kanske man borde låta porta den. Bara lite. Och så lite vassare kammar. Och en växellåda från 75 TS med diffspärr. Och … 

Det ena leder till det andra, en inte helt ovanlig utveckling.

Alfa Romeo Alfetta GTV 2000

Ägare: Staffan Erlandsson
Full fokus: Gammal plåt ska bort, ny plåt ska dit på GTV: n.
Fel fokus: Lacka om avgassystemet på GTV6:an och börja kratta i trädgården.
Slutsats: GTV6:an kommer att få ett fint avgassystem och tulpanerna får eget växthus.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.