Varenda småkille som ser min bil tror att jag är en seriefigur.
Till skillnad från oss har dagens små bilexperter sällan sett en Volvo
PV. I varje fall inte någon som är märkligt salmiakfärgad, med
stora spegelblanka navkapslar och kritvita däcksidor. Kan det vara
Musse Piggs bil?
Är man istället vuxen och vän av ordning påpekar man raskt att så ska
inte en PV 544 se ut. Kanske det, men så såg den inte heller ut när jag
fann den för några år sedan. Den hade blivit ratad och hänvisad till
snöblasket på en lagårdsbacke i Starbäck. Fortfarande charmig, men oj
så snabbt olämplig förvaring kan förändra en bil. Få den att bli rostig
och ful. Göra så att inredningen luktar ostädad toa.
PV-ägarinnan lokaliserades snabbt och var inte svår att övertala att
sälja. Några veckor senare gick det att gunga loss bilen ur de gropar
den stod i. Det var lite nervöst, men med ett nyladdat batteri gjordes
ett trevande försök. Direkt spann motorn igång!
Vad hade jag då fyndat? Jovisst, en Volvo PV 544. Men ingen Special.
Eller Sport heller för den delen. Nej, nej. En Favorit var det.
Fabriksarbetarens Volvo. Trygg utan kromlister runt rutorna. Endast en
hastighet på vindrutetorkarna, ett ynka solskydd.
Jag hade nog tänkt ordna lite med motorn. Skruva och så. Men efter att
ha läst i instruktionsboken att man BÃ-R lämna in sin Volvo PV för en så
enkel sak som tändstiftsbyte fick det vara. Den går bra ändå och det är
faktiskt den stora motorn! En B18.
Men vad göra med en bruksbil med skapligt fräsch kaross, men med en 40
år gammal solkig lack och en grön framskärm? Blessyrerna fixades efter
bästa förmåga men en hel lackering kändes som ett allt för stort
ekonomiskt åtagande. Det blev en egen variant med elspruta, fortfarande
svart som lakrits, men mystiskt matt. Det fungerar perfekt på
snabbköpsparkeringen eller skolavslutningens bilkortege. För att inte
tala om uppmärksamheten på garageuppfarten eller semesterresan.
Tonårstjejer flabbar högt och som sagt - de små bilexperterna blir
alltid besvikna när de inser att det inte är Musse som kliver ur...
Första åk: Chrysler Valiant Signet -64.
Nuvarande kärror: Lättviktsbilen Ideal -48 (tillsammans med Claes J), MC-bilen Pilot -48, Volvo PV -62, Ford Custom 300 -59, båten Cigala & Bertinetti Shark -58, en ansamling MC och mopeder.
Nästa vagn? Tja... något annorlunda.
Volvo PV 544 Favorit -62
Gjort: Det fladdrar lite i framvagnen vid hård inbromsning. Har verkligen dubbelkollat allt och bytt bromstrummor. Det hjälpte inte. Dessutom svetsat lite obligatoriskt i golvet efter vinterförvaring. Det är alltid så!
Ska göras: Fladdret ovan måste bort! Tips?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.