När en bil på Blocket inte är tillräckligt kul för att köpa själv, brukar någon annan få ett tips, alltid under ett påhittat alias.
Så hände det sig i somras att "Carl Nippon" mailade mig om en Mazda RX-7 av första generationen till salu i Smedjebacken, att det var chefredaktören som tipsade var inte svårt att gissa.
Två år tidigare hade vi tillsammans tittat på en sådan bil. Den var rätt risig men med wankelmotor och spänstigt chassi ändå intressant att köra.
Bilen på Blocket verkade bättre med bara 6 000 mil på mätaren. Titta kan man ju alltid, och eftersom jag redan var i Dalarna var det inte så långt att åka.
Bilen stod i en torr lada och var precis avställd, så den gick inte att provköra. Den såg allmänt fräsch ut, speciellt inredningen var i nyskick. Bakre stötfångaren var intryckt men plastskölden var hel.
Motorn startade lätt och varvade upp utan missljud - hur en wankelmotor egentligen skulle låta visste jag då inte mycket om. Bilen var helt omodifierad, vilket jag senare förstått är mycket ovanligt.
Det handlade om en -84:a uttagen 1986 och i säljarens ägo sedan 1989. Han hade endast kört den sommartid och mätarställningen 6 000 mil verifierades av besiktningsprotokollen.
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av japanska bilar, men det lockade att kunna pricka av "wankelmotor" på har-haft-listan.
Ärligt redovisade säljaren två fel - stort spel i ratten och defekt diffbroms. Det tog jag lätt på - jag såg att det fanns en justering på styrsnäckan som enligt säljaren aldrig rörts. Dessutom följde det med en bakaxel som skulle vara juste.
Jag brydde mig inte om att provköra men slängde ur mig ett bud - som säljaren inte tog. Men han ville i alla fall ha mitt telefonnummer.
Några dagar senare kom vi överens och jag ordnade skjuts till Smedjebacken för att hämta Mazdan som nu var påställd. Den startade så fint och allt kändes så bra ända tills det började bli kurvigt.
Bilen understyrde i högerkurvor och överstyrde med plötsliga bakhjulskast i vänsterkurvor! Med glapp styrning var det inte lätt att korrigera.
Kallsvetten bröt fram och jag försökte intala mig att det berodde på fel däcktryck.
För att hålla humöret uppe började jag med en kosmetisk uppsnyggning.
Resultatet av noggrann tvättning och dammsugning, bättring av stenskott, rubbning och vaxning av lacken samt riktning av bakre stötfångaren gav mig kraft att ge mig på de allvarligare problemen.
Jag började med styrningen eftersom det verkade lättast. Jag drog åt justerskruven på styrsnäckan, men då blev det mera glapp! Förklaringen är att skruven inte ökar förspänningen - den ändrar läget på sektoraxeln. Rätt procedur för justering av Mazdas kulmuttersnäcka läste jag mig till på en av många RX-7-sidor på nätet.
Med styrningen glappfri blev bilen bättre att köra men bakaxeln uppträdde fortfarande konstigt - den motstyrde på något sätt. Kunde det, som säljaren trodde, verkligen bero på defekt diffbroms?
Mazdan har en stel axel som är bra lokaliserad med dubbla momentstag, wattlänkage och krängningshämmare. Jag kollade alla leder och fästpunkter utan att upptäcka några glapp. Plötsligt såg jag att det nedre momentstaget på vänster sida var krokigt, förmodligen därför att någon lyft bilen där med domkraft.
Jag bestämde mig för att kallrikta staget på plats. Det låter proffsigt, men vad jag gjorde var att sätta in ett spett mellan det smidda staget och en chassibalk och bända tills staget blev rakt, vilket kontrollerades med stållinjal.
Snabbt ut på provtur och nu uppvisade bilen den kontrollerbarhet och det väggrepp den berömdes för när den var ny!
Därefter bytte jag oljor, filter och bromsbelägg och köpte två nya däck. Nu har jag kört närmare 200 roliga mil och njutit av charmen med den vibrationsfria och varvglada rotationsmotorn.
Tack Carl Nippon för tipset!
I Klassiker 2/09 finns en köpguide på Mazda RX-7!
Relaterade bildspel
På banan: Ja varför inte, med justerad bakvagn och styrning platsar den nog där.
På gång: Byte av tempmätare, den gamla gick plötsligt i taket.
Urspårat: Jag har börjat fantisera om en komplett samling RX-7, en av varje generation.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.