Flisor och hyvelspån yr när den gistna gamla ”hyvelbänken” baxas ur med traktorns hjälp. Hemslöjdaren Per och sonen Timmy ska än en gång rädda mig ur knipan. Fordens svalg är stort som valfiskens och man skulle lätt kunna förledas att tro att där skulle få plats en V8. Per är inte sen att påpeka detta.
Jag köpte den blåvita lilla lastbilen med vetskapen att motorn möjligen var slut. Men det mesta pekade ändå på motsatsen. Perfekt kompression och ett oljetryck högre än Tabergs topp. Dessutom var den ett verkligt skolexempel på hur lätt en rätt inställd explosionsmotor ska starta.
Men det stinkande och efterhängsna blå svampmolnet och oljeförbrukningen på en liter olja var sjätte mil tydde på en bistrare verklighet. Renovera eller skaffa en annan motor? Det började bli bråttom, sista dag för ombesiktningen av handbromsen närmade sig, och då måste bilen vara körduglig.
”Ta’t lugnt” sa Per, det säger han alltid, och jag kollade kvickt alla medier där möjligen en gammal Fordmotor kunde hittas till salu.
Med bara dagar kvar till körförbud dyker äntligen rätt sorts motor upp, den raka sexan på 240 kubiktum. Och endast två mil hemifrån, på K. Granaths Bilskrot i Jönköping! Tala om flax! Men det visar sig när jag ringer att de inte vet vad det är för motor som annonserats ut. Den verkar faktiskt inte finnas alls. Humöret sjunker.
Granaths har funnits så länge jag minns och motorn kan försvunnit för decennier sedan. Men efter en halv dags väntan ringer det och en avslagen röst meddelar att motorn återfunnits, i fall jag vill veta det.
Jag åker omedelbart dit innan de slarvar bort den igen och allt verkar stämma. Rätt sorts motor, lite nyare bara, från 1974. Jag tar den. Lägg den på flaket tack, nu är det bråttom!
Bytet sker med hjälp av traktor i min frånvaro och si – nu ryter det bättre än någonsin om F-hundran. Massor av kraft och endast ett lättare moln skymmer baklyktorna. Genast får man en lust att lasta och frakta med stil. Ett rejält lass gödsel eller tio cyklar huller om buller spelar mindre roll.
Och tack Per och Timmy. För hjälpen och för att ni inte tjatade på mig en V8.
Ägare: Stefan Wulff, skribent
På ytan: Nyputsat listverk. En del av aluminium, andra av rostfritt. Skumt.
På djupet: Den där metallskärvan som föll ur växellådan, borde den inte varit kvar inuti?
I luften: Nästan ingen blårök alls. Nu ser jag att backa.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.