Ett fordon har funnits i min familjs ägo ända sedan jag föddes. Ibland kan jag dagdrömma om att någon av min barndoms bilar skulle finnas kvar, eller att mamma verkligen fick köpa den där P1800:an när de var som billigast. Men sådan är inte verkligheten, fordonet vi har kvar är istället en Säker BSE släpvagn från 1970.
Den har varit mig och mina föräldrars firma trogen i alla år. Nu står den mest och vilar sig men den klarade besiktningen i somras trots något flipperspelartade ljusfunktioner bara några timmar tidigare.
Jag är osäker på vilken färg släpvagnen hade från början, min mamma hade en idé om att hela vagnparken i familjen skulle vara i samma färg och därför hade vi en Mercedes-Benz 200, en Volvo Duett och en släpkärra i Mercedeskulören Hellelfenbein.
Efter den blekgula perioden har släpkärran sedan ett antal år gått in i en grå period. Men originalfärgen kan kanske skymta på en bild från 1972 där min pappa drar iväg med en fullastad Volvo 145 och släpvagn.
Företaget Bröderna Oscarsson i Skattkärr AB som byggde släpkärran är numera en del av Karlstad Svets & Mekaniska. Jag ringde upp ägaren Anders Thorsell för att höra om firman fortfarande bygger släpkärror.
– Jo fast vi tillverkar dem inte under eget märke längre, berättar Anders Thorsell. Men vi får fortfarande in släpkärror byggda av Bröderna Oscarsson som vi reparerar. Vi har reservdelar till bland annat bromsar, men om det behövs axlar och drag kan det bli svårt.
Vår släpvagn skulle behöva en översyn av elsystemet, lite rostlagning och ny färg. Men för att verkligen gå in i klassikerläget behövs en ny uppsättning stänklappar. Ambitionsnivån får vara att bli klar till Träffpunkt 70 år 2014, det var visst ett annat projekt som pockade på uppmärksamhet just nu.
Ägare: Fredrik Nyblad, reporter
Släpar efter: Underhållet.
Drar iväg: Mängden rost.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.