Nästa artikel
Tyst på gnället
VOLVO AMAZON KOMBI -69

Tyst på gnället

Publicerad 7 oktober 2006 (uppdaterad 23 oktober 2013)
Ett irriterande missljud får Kjell att plocka isär Amazonkombin. Igen.

När vi börjar jaga missljud i bilarna så är det ett tecken på att de
egentligen går ganska bra. Det är först när man har fått ordning på
motor, transmission, hjulupphängningar och bromsar som det blir tid
över till "småsaker" som skrammel och gnissel.

Poliskombin hade ett väldigt irriterande gnällande ljud för sig så snart motorn närmade sig tomgång.



Eftersom jag »gubbkör« rätt mycket med små gaspådrag så var det en hel
del gnäll någonstans från motorrummet. Ju varmare motorn var, desto mer
ruskade den och gnället ökade.



Det stod klart att det gnällande ljudet var relaterat till motorns
rörelser. Motorkuddarna var nya så det kunde inte vara ett motorfäste
som hade sjunkit ned. Då fanns det bara två möjliga källor till
gnället, avgassystemet och gaslänkaget.



På Amazon finns det ett stag mellan avgasröret och växellådan och är
inte det ordenligt fastdraget så kan det uppstå missljud. Men den
troligaste orsaken är den lilla bussningen som håller förgasaraxeln vid
torpedväggen. Den kan väsnas något otroligt trots sin storlek, men har
ett mer kvittrande ljud än det jag hörde i kombin.



I alla fall tog jag isär länkaget till de dubbla SU-förgasarna som
smorde upp kulleder och bussningen med litiumfett. Så monterade jag det
och ruskade motorn fram och tillbaka - samma gnäll igen!



Efter ett tag hittade jag orsaken: staget från gaspedalen upp till
spjällaxeln gned mot motorvärmarens element i blocket! Där fanns en
plastisolering som orsakade gnället! Jag böjde bort elementets
anslutning lite försiktigt och så försvann det missljudet.



Jag har haft lite besvär med överhettning på kombin. Mätarnålen har
pekat lite för långt åt höger för min smak, även om motorn inte kokade.




Från 1967 års modell har Amazonen slutet kylsystem med separat
expansionskärl till höger om kylaren. Jag noterade att kylaren var
fuktig runt påfyllningslocket i själva paketet och böjde till locket
för att det skulle täta bättre. Men så märkte jag att det i själva
verket var en lödning under halsen överst på kylaren som läckte, inte
locket.



Det i kombination med den höga temperaturen fick mig att beställa en ny
kylare med lite kringutrustning. Jo, man kan lämna in kylaren till en
specialist som byter paketet och fixar så att tankarna är täta, men det
tar tid.



En ny kylare kostade 2 250 kronor och jag gjorde bytet på en halvtimme!
När det är väder för Amazonkörning ska reparationerna gå snabbt!

Längst ned i röran ser vi källan till gnället. Armen från gaspedalen gick mot motorvärmarens element där en plastisolering frambringade ljudet som hördes tydligt inne i bilen.

Kjell Broberg, skribent

Har aldrig haft: någon italiensk bil.

Har: Volvo Amazon -65, Amazon herrgårdsvagn -69 och Amazon Sport -70, samtliga f d polisbilar.

Borde haft kvar: en kalasfin Volvo 164E, kallad Vita valen.

Volvo Amazon herrgårdsvagn 1969

Nyfixat: kylare.

Ofixat: läckande växellåda, bakfjädrar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.