Arbetet med lackeringen av Volvo 165:an fortskrider i Östersund. Så under tiden passar jag på att riktigt nörda ner mig på detaljnivå. 13 detaljer närmare bestämt! Den Volvo 165 som Yngve Nilssons karosserifabrik byggde 1972 var inte bara nerlusad med allt som fanns i tillbehörskatalogen. Den har också en rad unika detaljer som varken hör till Volvo 145 eller Volvo 164 från 1972. Det här delar som inte finns i Volvos kataloger, så då får vi väl hitta på artikelnumren till Volvo 165-delarna!
Vi börjar med karossen och med de största delarna! 145-tak fanns inte med sollucka så taket på 165:an är ihopskarvat på flera ställen. Taket får artikelnummer 165 001. På insidan behöver vi därför ett lika unikt innertak med plats för solluckan. Hos VP Autoparts har jag köpt ett nytt innertak. Det tog ett tag innan jag lyckades göra mig förstådd per telefon, att jag dels skulle ha ett 145 innertak och dels ville ha den bit som ska sitta på insidan av en sollucka – här hade ett artikelnummer underlättat kommunikationen! Det nya innertaket får artikelnummer 165 002.
Nästa detalj är en ren dekoration, och det är märkligt att ingen under 100- och 200-seriens många tillverkningsår kom på att tillverka detta som tillbehör! För att spara pengar valde Volvo att inte bygga speciella bakre sidodörrar för 145. Istället uppstod en liten spalt ovanför dörrkarmen eftersom kombins tak var rakare än sedanen. På min 165 finns en rostfri dekorlist som sätter lite glans på utrymmet ovanför de bakre sidodörrarna. Vi döper dem raskt till 165 003 dekorlist bakdörr höger och 165 004 dekorlist bakdörr vänster.
Nästa grupp av delar har redan avhandlats i en särskild artikel. Min Volvo 165 har tanklocket dolt bakom en lucka och det har den haft ända sedan den var färdigbyggd hösten 1972. Varifrån luckan kom är ett mysterium. Den som först kom med lösningen var Martin Carlbinder som kände igen luckan från Opel Kadett B. Men när och hur luckan hamnat på 165-karossen har dock varit svårare att ta reda på. En del av svaret fick vi kanske när en tidigare plåtslagare på Yngve Nilsson ringde upp och berättade att 145-delen av karossen kom från en bil som använts för krockprov. Kanske var 145-karossen en prototyp, för ytterligare en del som inte stämmer överens med originaldelar är plåten framför bensintanken.
Den ekonomiplåt vi köpt passade inte alls och Lars Julle Olofsson som arbetar med renoveringen fick specialtillverka en plåt istället. Tanklocksluckan får artikelnummer 165 005, innerdelen 165 006 och plåten framför bensintanken får 165 007.
En märklig karossdetalj upptäckte jag först för några veckor sedan! Inte heller Svenska Volvo 140-klubben som har en ambitiös lista över årsmodellförändringar hade lagt märke till detta. Från 1973 års modell slutade dropplistdekorationen att följa med neråt på sidorutan, istället slutade den rakt ut mot bakluckan. Trots att min kaross ska vara äldre så är det så den ser ut på 165:an. Därför får dropplistdekorationen artikelnummer artikelnummer 165 008 för vänster sida och 165 009 för höger sida.
En petitess kan tyckas. Men motorhuven på 165:an saknar det emblem som 164 hade till och med 1972 års modell – och att så varit fallet sedan bilen blev färdig 1972 syns på bilderna från den tiden. Motorhuv utan hål för emblem får artikelnummer 165 010.
Backpegeln på förarsidan som är manuellt inifrån justerbar lär komma från BMW. Den får artikelnummer 165 011.
Beviset för vem som faktiskt byggt den här Volvo 165:an sitter på insidan av bakluckan. Där fanns en klisterlapp som visade att det var Yngve Nilssons Karosserifabrik som byggt den. Artikelnumret vi kommer att referera till när det blir dags att sätta på klistermärket är 165 012.
Slutligen en del av inredningen. Svart läderklädsel fanns inte till 145. Därför behöver vi en överdel till baksätet. Baksätet är den fjärde av detaljerna som listas här som vi fått nytillverka. Den får artikelnummer 165 013.
Några år efter att bilen var färdig hade den förste ägaren hittat på ännu fler egna lösningar, som ett 165 GLE-emblem. Men den här artikeln stannar här, så som min Volvo 165 såg ut när den var färdigbyggd 1972.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.