Nästa artikel
Bränslejakt och service
Våra klassiker

Bränslejakt och service

Publicerad 18 januari 2012
Att ta över en bil som stått still ett par år kan vara nervpirrande
Orörd originalbil är en vanligt förekommande fras i annonser och premieras högt. Jag håller med till en viss del, det är jättetrevlig med orörda originaldelar, tills man börjar köra med dom. 
 
En genomgång visade att bakaxeln var nästan tom på olja, efter påfyllning var den  återigen tom efter bara två dar.  Jag fruktade att hela klumpen skulle behöva plockas ner för packningsbyte men efter andra påfyllningen har det hållit tätt. Så är det med packningar som fått stå torra lite för länge. 
En generell grej som i princip alltid är bra att göra på USA-bilar är byta ut tändsystemet och detta är dessutom rätt billigt. Brytare, kondensator, fördelarlock, rotor, tändkablar och stift till en bigblock V8 kostar alltså mindre än till en Volvo B21. 
Och detta gör att man får igen en hel del på bensinkontot. Många som ”snåltrimmar” och  justerar sina bilar för bästa möjliga driftsekonomi brukar skryta om centilitrar dom tjänat in.  På en sådan här maskin handlar det om DECILITRAR per mil...
 
Min Gran Fury hade en annan åkomma som är vanlig hos bilar som stått länge, den var väldigt glad i drickat...  Bensinmätaren var opålitlig och första stoppet med tom tank kom oroväckande fort, reservdunk är alltid bra att ha, andra stoppet kom också väldigt fort, och nu medfördes istället en mycket större reservdunk.  Hur mycket kunde den dra egentligen????

Svar, uppemot 3 liter milen det första, för att lite senare landa på 2 till 2,5 liter beroende på. Något måste göras. Ovanstående rekommendationer med tändningen följdes, samt att en liten smidig ”Ignitor” monterades istället för brytarna.  Ignitorn är ett vettigt alternativ då hela enheten ryms inne i fördelaren, inga tändboxar med massa kabeldragning alltså. Strävar man efter att hålla motorrummet originalliknande är det värt det, de enda små skillnader som görs är att man kopplar förbi förkopplingsmotståndet, och så kommer det till en extra kabel till tändspolen.
Filter, olja och sådant byttes också.  Kan dessa enkla detaljer göra skillnad?  Ja, bortemot en liter per mil, 1,5 liter på landsväg/motorväg är inom toleransen för en stor bigblock V8 med lite prestanda i.  Den som vill jaga delar av centilitrar får titta efter någon annan bil.

orange standardtändkablar är en styggelse, bort!

den smarta ignitorn, lättmonterad och sen behöver man inte lyfta på fördelarlocket något mera.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.