Nästa artikel
Däck- och dämpardrama
våra klassiker

Däck- och dämpardrama

Publicerad 7 juli 2011 (uppdaterad 7 juli 2011)
Das Passat fortsätter sin resa mot fulländning. Joakim satsar på tidstypiska däck och dämpar samtidigt ytterligare behov.

När jag köpte min BMW 316 (se artikel till höger) blev första uppdraget att skaffa nya däck. Den monterade bestyckningen var nog bara något år yngre än bilen.

Detaljerna är viktiga på en utställningsbil, det går inte att köra moderna däck med angiven profil på en bil anno 1978. Det finns några tillverkare som strävsamt backar upp oss nördar, Michelin och Vredestein till exempel. Förstnämnda skäms inte för att ta bra betalt, medan Vredestein-däcken ur serien Sprint+ har en betydligt mer försvarbar prisnivå.

Däckbytet gav monumental skillnad. Bilen gick mjukare och tystare – och tog styrning! Så när min Passat LS inte levererade riktigt den komfort jag hoppats på skylde jag allt på däcken. Några samtal till olika Vredestein-återförsäljare senare hade jag förhandlat fram bäst pris hos Lågprisdäck i Vega. De lönar sig alltid att ringa runt.

I hällregn bar det av mot Vega där Robban Lernerud och Ahmad Nazari gjorde skiftet i F1-tempo. Mina nya däck i dimensionen 155/13 med en profil som skulle motsvara ungefär 82 satt som en smäck. Av åkte sorgliga gummin tillverkade vecka tre 1996, klart att de gjort sitt.

Ny bil? Njae, blev det inte bättre? Det slog fortfarande hårt i bakvagnen över brunnar och skarvar. Måste vara något annat. Mellan Vega och jobbet ligger GKG Reservdelar, om man tar en liten omväg. Där låg ett par nya stötdämpare på hyllan. Köpt!

Sedan var det bara att erkänna för sig själv att jag aldrig skulle hinna byta bakre stötdämpare, så följande morgon kördes Martin (bilen heter så efter första ägaren) till Rolf Lundblad Motorservice som passande nog ligger på gångavstånd från hemmet.

Min snart personliga mekaniker Thomas fixade arbetet på studs innan hägrande semester och passade på att montera batterifrånskiljare och brandsläckare med andra handen.

Vid uthämtning konstaterades att vattenpumpen också bör bytas (jo, bilen gick ju sjukt varm i rusningstrafik på Essingeleden förra fredagen, nu preskriberat). Och kamremmen är lite torr. Och gummifästet till generatorn är ännu torrare.  Och … Vi fortsätter efter semestern.

Nya Vredestein Sprint+ med mönster från förr.

Robban Lernerud på Lågprisdäck i Vega balanserar.

Klart komforten var kass med dämpare som dessa.

Nya dämpare med rätt namn.

Det här har aldrig hänt om du frågar Joakim.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.