Dessa bilar byggdes i ganska stort antal, idag finns försvinnande få kvar, efter att visat upp den på lite amerikanska forum var bl a en kommentar ”you lucky bastard you've found one!”
Dom är alltså lika sällsynta som hönständer även på hemmaplan, och hur kommer nu detta sig?
1977 var dessa mastodontbilar ute i kylan, många av dom hamnade i trafik som polisbilar, hurbilar, taxi med mera. Plymouth/Dodge C-bodykaross var utmärkt och mycket populär främst hos polisväsendet. En robust självbärande kaross, med längsgående bladfjädrar bak och längsgående torsionstavar fram gav låg tyngdpunkt och en mycket fin väghållning, och dessutom fanns dessa att få fram till slutet med den stora 440” Magnum motorn.
Av samma skäl kom bilarna några år begagnade att bli lika populära i demolition derbys och liknande aktiviteter... De var gas-guzzlers, stora, åbäkiga och tog massa plats. I olika omgångar har man kört kampanjer som kallats ”clunker bills” utskrotningskampanjer med generösa skrotningspremier infördes för att större industrier skulle få köpa till sig utsläppsrättigheter,och där tuggade skrotpressarna Gran Furys, och många liknande modeller morgon middag och kväll.
Inte bara i USA har dårskaper dödat felfria bilar i förtid, denna fina bil skulle nämligen också skrotas! Men i sista stund sattes den på en biltrailer med destination Sverige istället. Skälet till det var en simpel kondensator till tändningen. Just tändsystemet är ju ett kapitel för sig, ”The spark control computer” är en egendomlig mackapär som sitter på luftrenaren. Denna är alltså en hel liten dator, ej att förväxla med transistortändning, och innehåller bland annat en luftmassemätare, vilket är något ovanligt på en förgasarmotor. Själva tändningen sköts med en optisk sensor i fördelaren.
Ett mycket sofistikerat system, den första datorstyrda tändningen i en bilmodell, men frågan är vilken bil som var först med FUNGERANDE datoriserad tändning, för detta system byttes i de flesta fall ut mot vanliga hederliga gamla brytare efter ett ganska kort tag...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.