När jag skulle gifta mig med min Karin för tre år sedan övervägde jag om vi skulle köra från ceremonin i min Austin Cooper 1967. Men jag avstod ut i fall bilen skulle gå sönder. Det fick ju inte bara hända.
När sedan vår son Axel föddes knappt ett år senare så var det inget snack om att ta något annat än en taxi från BB. Även en fullständig bilidiot som jag, som helst skulle ta bilen till kylskåpet, kan faktiskt inse att det finns tillfällen då det är dumt och opraktiskt att ta sin egen bil.
Dagen då min mamma skulle begravas flög tanken på att ta en taxi genom huvudet. Givetvis gjorde vi inte det. Jag, min fru, tvåårige son, svägerska och rullatoranvändande pappa packades istället in i Jeepen.
När vi kom fram till Skogskyrkogården hade precis en mycket välbesökt begravning avslutats och mängder med människor och bilar var i rörelse. Jag tvingades vända och när jag svängde med max rattutslag så sa det pang från framvagnen. Plötsligt kunde jag inte jag inte styra längre. Eller, det gick att styra om jag rattade hej vilt.
Pappa, svägerska, son och fru fick ge sig iväg till begravningen medan jag försökte hitta en plats att nödparkera.
Under begravningen var jag inte alls fokuserad på rätt sak, istället for tankarna iväg på hur jag skulle göra för att hinna till vid minnesstunden efteråt.
Jag bestämde mig för att försöka köra hem till Södermalm där vi skulle ha minnesstunden. Det gick att köra i 25 km/h och att svänga höger, vänstersvängar var desto svårare.
Halvvägs dök en Jeep Grand Cherokee upp och körde upp jämsides. Föraren hissade ner sidorutan och frågade om jag behövde hjälp. Kul med en märkesbroder som ställer upp! Men jag skulle bara köra ett par kvarter till för att komma till mitt garage där även verkstaden Nääs Bilservice ligger.
Killarna på Nääs tog sig genast an min Jeep och kunde konstatera att bultarna som håller styrsnäckan på plats hade gått av. De satte tillfälliga bultar på plats i väntan på att rätt dimensionerade originalbultar skulle komma från Jeep i Tyskland(!).
Någon dag senare la jag märke till att bilen verkade läcka kylarvatten. Med fel bultar och nypåfylld kylare körde jag till Lasse Högberg på US Cars & Trucks som brukar serva min Jeep. Att styrsnäckan lossnar hör inte till vanliga problem enligt Lasse, men gör den det så sker det vid låg fart och stort rattutslag. Orsaken till läckaget var att styrsnäckan farit runt och skadat kylaren. Dyrt!
Ägare: Fredrik Nyblad
Den så kallade Murphys lag lyder: ”Om något kan gå fel så kommer det att göra det”. Jag skulle gärna vilja lägga till: ”…vid sämsta möjliga tidpunkt”.
Gått illa: Kunde det verkligen ha gjort.
Gått bra: Att montera en ny skyddsplåt under bensinpåfyllningsröret, jag hade aldrig trott att jag skulle få loss den rostiga plåten så lätt.
Gått i stå: Att laga det klapprande mittkonsolslocket, trots att jag köpt nya originaldelar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.