Stämningen var väl inte den bästa när jag i höstas ställde min Citroën 11 BL 1946 på hjuldollies och tryckte in den i ett hörn i garaget. Under sista turen före vinterförvaringen hade den plötsligt börjat tjuvstanna, vägra gå på tomgång och bli allmänt svårstartad. När alla möjliga justeringar inte gav resultat började jag misstänka brända ventiler.
Jag demonterade därför beslutsamt topplocket för att få det renoverat under vintern. Enebybergs Motorrenovering fick uppdraget att plana locket samt montera härdade ventilsäten och nya ventilstyrningar. Allt gick enligt plan förutom att ett par avgasventiler blev för tunna efter slipningen och fick bytas.
Nu i våras var det dags att dra ut bilen igen och sätta tillbaka toppen. Det var inte lika lätt att med handkraft få ut den igen eftersom hjuldollysvänghjulen inte ville vrida sig rätt på det grova betonggolvet. Jag lyckades dra ut bakdelen något men sedan orkade jag inte mer. Men med hjälp av en liten 500-kronors elvinsch förankrad i kroken till en gammal Range Rover som stod och skräpade i närheten drog jag till slut fram bilen.
Återmonteringen av topplocket gick undan och när jag drog runt motorn med veven märktes att kompressionstrycket var mycket högre än förut. Med stor förväntan slog jag på tändningen och drog i startreglaget. Motorn hoppade i gång direkt. Riktigt ren var väl inte motorgången och jag förbannade mina lönlösa justeringar i höstas. Det var bara att grundligt gå igenom förgasare och tändning igen före första provturen. Men när jag sedan körde ut kände jag direkt att motorn hade mer kraft. Härligt, och jag njöt av provturen.
Men efter ett tag blev jag som alltid mera kritisk och började märka svaga ryckningar i motorgången vid jämn fart runt 60-70 km/h. För högt ställd tändning kan ge sådana ryckningar men det brukar ske vid högre varvtal. Kanske fick den för lite bensin i det registret? Jag experimenterade med ett mindre korrektionsmunstycke i förgasaren och tyckte mig märka en liten förbättring. Men med ett större huvudmunstycke blev det värre. Det var inte så att bilen gick dåligt men jag hade väntat mig mer av topplocksrenoveringen. Då försvann plötsligt tomgången igen och bilen började tjuvstanna. Hemska tankar att ventilerna redan bränts eller att kamaxeln var nedsliten motverkades av att bilen gick som ett spjut på högre varv.
Varför gick den inte på tomgång? Förgasare och tändning hade jag ställt absolut spot-on liksom ventilspelet. Luftläckage i insuget? Lite tjuvluft kan höja tomgången, men är det för mycket blir det inget vakuum och då går det inte alls. Grenrörspackningarna var nya och förgasaren satt inte lös, så där fanns inte orsaken.
Då såg jag det. Det finns ett litet avloppsrör på insugsröret för att leda bort bensin om förgasaren skulle flöda. Det är inskruvat med en nippel. Som var lös! Där fanns alltså läckaget. Det tog 30 sekunder att dra fast den och sedan hade jag perfekt tomgång och absolut jämn motorgång i alla register.
Hade jag kommit på det i höstas hade jag inte demonterat och renoverat topplocket. Men då hade jag fått fortsätta att slabba med blyersättningsmedel och gått miste om ett par extrakusar. Dessutom är det alltid roligt att meka, åtminstone om det går bra i slutet.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.