Nästa artikel
Nyproduktion av Volvo 165-delar!
Våra klassiker

Nyproduktion av Volvo 165-delar!

Publicerad 18 oktober 2011
Fredrik Nyblad fixar med sin projektbil Volvo 165 utan att få händerna smutsiga, ja faktiskt går han inte ens ut i garaget. Bilen står ju nästan 60 mil bort så istället återskapar han de dekaler som Volvon lämnade fabriken med.
”Här har du lite att ta itu med”, stod det lakoniskt i ett mail från Klassikers Lars Julle Olofsson. Bifogat var bilder på de dekaler som suttit på Volvons kaross sedan den var ny och inte minst den spegelblanka klisterlapp som Yngve Nilssons Karosserifabrik satt dit på bakluckan sedan de förvandlat 164:an till världsunik 165:a. Bredvid dekalerna hade Julle satt sitt måttband så vi skulle kunna återskapa dekalerna och beställa nya i rätt storlek. Frågan var nu hur jag enklast skulle kunna göra nya dekaler. Bildvinkeln var sådan att det var möjligt att skapa nya original av bilderna, men dekalerna var rätt ordentligt nersmutsade, vilket kanske skulle gå att städa bort i bildredigeringsprogrammet Photoshop. Resultatet blev ganska bra, men för att nå hela vägen fram krävdes det ett pillande med varenda pixel. Efter en stund behövde jag lugna mina nu överansträngda ögon så jag gick jag in på VP Autoparts hemsida och såg att det fanns snarlika dekaler att köpa för 40 kr. Visserligen behövde jag ändra något ”B20 F” till ”B30 F”, men det framstod nu som betydligt enklare än att försöka bringa ordning i de smutsiga originalen. Efter att jag gjort två nya original beställde jag dekaler hos Dekaltrim.nu. Dagen efter fick jag ett samtal från företaget. Ville jag verkligen ha en motordekal som var 1,2 meter bred? Jag hade blandat ihop centimeter och millimeter… Efter missödet fick jag mina dekaler snabbt och billigt. Svårast men också viktigast att återskapa var den högblanka dekalen från Yngve Nilssons. Äldre herrar brukar ofta ha tagit sin fru till hjälp när det kommer till den för dem märkliga avdelningen inredning. Jag kunde här ta hjälp av min fru eftersom hon är grafiskt utbildad. Vi kom överens om att Arial Black var ett typsnitt som var tillräckligt likt originalet. Tryckningen av den dekalen fick ske på en annan firma där det inte gick lika smidigt. Leveransen drog ut på flera månader och till slut damp de små dekalerna ner tillsammans med en faktura på 532 kronor. Väldigt mycket för en klisterlapp, men kanske nödvändigt om man vill renovera en så speciell bil. Nu väntar jag bara på att bilen ska bli klar hos lackeraren så jag har något att klistra fast märkena på! Fredrik Nyblad

Här på bakluckan satt det som skiljde min 165:a från alla hembyggen. Beviset för att det här var en karosserimakarbyggd lyxbil. Frågan var nu bara hur jag skulle fixa en ny dekal efter omlackeringen.

Tack vare att vi hade måtten på den här dekalen hade det varit möjligt att göra en ny med hjälp av bilden på den. Men när det fanns en snarlik dekal att köpa och göra om så valde jag den vägen.

Här är det färdiga resultatet! Kan du se vilka siffror som jag flyttat om?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.