Nästa artikel
Den längsta dagen
ARNE

Den längsta dagen

Publicerad 18 augusti 2011 (uppdaterad 18 augusti 2011)
Efter tre års anställning vid Sellbergs åkeri blir jag 1966 erbjuden att få köra en tankbil med semitrailer, det var en …

… Scania av 1957 års modell. Redan efter några veckor får jag kännedom om att bilen med chaufför blivit utlånad till dotterbolaget Arvid Anderssons Tankservice i Malmö.

Efter moget övervägande tackade jag ja till erbjudandet, det var trots allt en riktigt tuff bil, något som jag gillade. Efter en full arbetsdag i Stockholm skulle jag köra till Malmö samma dag och när jag närmade mig Malmö skulle jag ringa till en herr Santesson för närmare vägbeskrivning.

Fram på morgonkulan följande dag var jag framme i Malmö och får efter telefonsamtalet adressen till herr Santesson, där jag skulle få sova på en soffa. Redan efter två timmars sömn blir jag väckt, nu var det dags att jobba vidare. Vi skulle till Helsingborg för att rengöra tankar. Oljan som sögs upp fyllde snart tanken och nu var det dags att åka och tömma tanken, det skedde i Ystad i en stor krater invid Östersjön.

Efter dagens jobb skulle vi kolla var jag kunde bo. I Limhamn fanns det ett tomt rivningshus där jag gratis kunde logera. El och vatten saknades, men vad gjorde det, det var ju gratis. Första kvällen tyckte herr Santesson att vi skulle ha en invigningsfest i rivningsfastigheten och nu blev även en göteborgare inbjuden. Det var en handduksuthyrare som sålde uttjänta handdukar till Santessons firma som trasor.

Efter någon timme blev göteborgaren aggressiv och gav sig på mig, ty han hatade stockholmare, vilket jag ju var. Ett stort slagsmål utbröt mellan min chef herr Santesson och den aggressive västkustbon som blödandes och sönderslagen hamnade i det mörka trapphuset. Sedan gick Santesson hem och den glada festen var slut.

Jag kunde äntligen krypa till kojs.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.