Nästa artikel
En äkta fabriksracer
ARNE

En äkta fabriksracer

Publicerad 2 december 2010 (uppdaterad 6 december 2010)
Hej igen. När jag hösten 1961 trots allt fick lämplighetsintyg och tog körkort för jag ville snabbt köpa en bil ...

... Pengar saknades till handpenning men tillgångar fanns i form av en nära nog obegagnad Rumi 125cc fabriksracer som jag hade impulsköpt några månader tidigare för 1 500 kronor.

Dagens Nyheter införskaffades och där kunde man bland köpesannonserna hitta en passande: Motorcyklar köpes! Det var firman MC-Trim som låg bakom annonsen, på den tiden belägen på Roslagsgatan. Efter ett telefonsamtal bestämdes att någon skulle komma och titta på Rumin. 

En gul och brun Ford Country Sedan av 1954 års modell dyker upp och visningen börjar. Nu får jag veta att det inte är något värde i min motorcykel trots att den bara var körd en tävling och två träningar. ”Du får max 500 inte en krona till, men det får du nu kontant” lät det. Vad göra? Jo farsans moppe kan man väl få något för? En Crescent 2000 med treväxlad Sachsmotor. ”Okej, 200 för den”. Affären gjordes upp och pengar och fordon bytte ägare.

Med 700 på fickan åkte jag till Bilcentralen vid Hornstull där jag hade sett en Studebaker från 1954 för 2 000 kronor. Handpenning erlades och farsan som var med fick stå som borgensman då jag inte var myndig. En glad bilägare med körkort lämnar bilfirman körandes i egen bil. 

Tilläggas kan att den ”värdelösa” motorcykeln hamnade på bästa plats i MC-trims skyltfönster!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.