… hade glöden kvar övertog bilen med de brister den hade. Det var kanske inte det bästa beslutet av Dagge. Även han tappade gnistan och vår kompis Erik Landkvist som behövde en motor till en Ford 32:a roadster köpte motorn av Dagge.
Solskyddet som på den tiden var svårt att få tag på lånades ut till någon som ville se hur det skulle passa på hans bil som ännu på långa vägar inte var klar att ta i trafik. Åren gick och solskyddet föll i glömska, men för en tid sedan såg jag en bil som hade ett förvillande likt solskydd, fortfarande med gamla lacken, svart och gult. Men utlåningstiden är nog preskriberad.
Det som var kvar av Murklan bytte Dagge mot en 1947 års Mercury cabriolet med nysydd sufflett. Pengar fick säkerligen läggas i mellan då cabben var komplett. Tyvärr vågade Dagge inte ha bilen på vår parkering då hans föräldrar inte skulle godta hans raggarbilsköp.
Istället parkerades bilen på en parkering intill en obemannad Nynäsmack. Macken låg intill tunnelbanan mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan.
Dagge, som på den tiden jobbade på ett försäkringsbolag vid Odenplan, åkte varje dag med tunnelbanan dit. Varje morgon tittade han från tunnelbanevagnen ner på parkeringen för att se om bilen såg okej ut.
En morgon var allt inte i sin ordning, ty någon hade snott den viktigaste delen på bilen nämligen den nysydda suffletten. Dagge tappade gnistan och sålde bilen billigt till "Skägget", alltså Lelles bildelar som nu höll till i Huddinge efter att ha startat sin firma hemma hos sin mamma på Söder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.