Nästa artikel
Däck till veteranbil och entusiastbil: Detta gäller
Guide

Däck till veteranbil och entusiastbil: Detta gäller

Publicerad 3 maj 2023 (uppdaterad 2024-04-27 05:58)
Dags för nya däck till veteranbilen? Då finns det en hel del du behöver tänka på. Här är fallgroparna du ska undvika!
Innehåll

För den som gillar bilar är det ingen nyhet att däcken hör till bilens viktigaste detaljer. De är den enda kontakten med vägen, och dåligt mönster, fel lufttryck eller för snedslitna däck kan förstöra vilken biltyp som helst.

Utvecklingen i däckvärlden har gått enormt fort. De däck som satt på bilen när den var ny är betydligt sämre än moderna däck, bland annat när det gäller de livsviktiga faktorerna bromssträcka och vattenplaning.

Men det finns faktiskt däck till klassiska bilar med ”gammalt” utseende och modern teknik under skalet. Dessa testade vi i nummer 4/2020 av Klassiker som du kan köpa här.

Klassiker 4.2020

Ur innehållet i Klassiker # 4.2020

 

På gatan Påsk på Vemdalsskalet
Skidorna på taket och apelsiner i ryggsäcken. Om bara postbussen kunde lasta klart längst fram i kön nån gång...

Volvo PV831
Taxisuggan var gärna närvarande vid alla stora händelser i livet – födslar, begravningar och kalas. Volvos eget exemplar var mer en intern angelägenhet. 

NSU Typ 110
Prinz efterträdare var större och rymligare, dessutom hade den något som kan liknas vid kylargrill. Broschyrblädder.

Minnenas Museum
Folkbilar, motorsågar, leksaker, mopeder och mycket, mycket mer. Nu finns en stor anledning att dröja sig kvar i Höör!

Klassikerdäck i hårdtest!
Sju däck med klassiskt mönster men modern stomme samt ett nytt budgetdäck testas i vått och torrt – vilket vinner?

CitroMuseum Castellane
Henri Fradet har världens finaste privata Citroën-samling. Låga mil och originalskick – annars släpps bilen inte in.  

Dokument Norges sportbil Troll
Äntligen hade Norge en egen bil, tillverkad av en före detta kaffeodlare från Afrika!

Moped Fram Speed-68
Visst, den var ett hopplock av delar men vad gör det när slutresultatet är så ultrafränt?

Toyota Corolla 1978
Utvald som \\finbil\\" redan som ny brukades den knallgröna Toyotan mycket sparsamt. Det tackar Magnus Moberg för!

Ladufynd Jaguar Mk IV 1946
När familjen inte tyckte att disponenten skulle köra mer gömde de undan hans pampiga Jaguar. Han fick aldrig veta var.

Klassikerguiden Austin-Healey
Klassisk redan under sin livstid – vad finns kvar att upptäcka om den stora Healeyn? Massor, dessutom är det köpläge!

Våra Klassiker
Carl köper Hundkoja igen, Julle hämtar Opel i skogen, Fredrik myspysslar med sin Volvo 360 GL.

Läsarnas Klassiker
Polisens gamla Land-Rover, en felköpt Opel Commodore och en svensksåld Cadillac 1958. Vilka läsare vi har!

Fixa själv Batteriunderhåll
Julle monterar smarta batteriladdare i både Corvette och lastbil för att de alltid ska stå startklara när körsug uppstår.

Evenemangskalender 2020
Sommarens alla marknader, träffar och rallyn – så mycket kul det finns att göra!

Renoveringen Porsche 912 1967
Lars förvandlade det rostiga Ebay-fyndet till en proper originalvagn på imponerande kort tid.

mm

"

Är det dyrt med däck till veteranbilar?

Med tanke på att däcken är bilens enda kontaktpunkt med vägen är det dumt att snåla in på däckbudgeten. Men däck till veteranbilar kan i många fall vara lite dyrare än däck till moderna bilar. 

Anledningen har till stor del med utbudet att göra: det är inte lika stort som för moderna däck till nyare bilar, och det finns inte lika många däckfirmor som är specialiserade på veteranbilsdäck.

Vad är ett radialdäck?

Direkt efter andra världskriget kom ett däck med en ny stomstruktur. Jämfört med diagonaldäcket, med liggande bältestrådar i däckets rullriktning, lades korden i radialdäcken i en halvcirkel utefter däckprofilens radie vilket gav betydligt bättre stabilitet och hållbarhet. Det dröjde dock länge innan radialdäcken ersatte diagonaldäcken på bred front. En bit in på 1970-talet såldes fortfarande många bilar med diagonaldäck. 

Vad är TRX-däck?

I veteranbilsvärlden förekommer begreppet TRX-däck ibland. Det är en teknik som togs fram av Michelin. Tack vare ny teknik kunde däcksidan arbeta jämnare och den ”inbyggda fjädringen” skulle ge högre komfort och bättre grepp.

Eftersom de nya däcken ”fäste” mot fälgen på ett annorlunda sätt gick de inte att montera på en konventionell fälg. För att göra det helt omöjligt att montera fel, vilket skulle kunna vara livsfarligt vid färd i högre farter, konstruerade man däcken i avvikande storlekar som specificerades i millimeter.

Läs mer om TRX-däck i den här artikeln.

Kan jag köra med året runt-däck på entusiastbilen?

Året runt-däck är tänkta att sitta på bilen året runt, oavsett årstid. De säljs in med argument som att bilägaren slipper byta däck och att köregenskaperna är lika bra på sommaren som på vintern.

Det fungerar dock inte i praktiken. Enligt flera tester är året runt-däck betydligt sämre och mer osäkra än vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. De har längre bromssträcka och sämre köregenskaper.

Eftersom året runt-däcken dessutom sitter på bilen året runt slits de snabbare. Det innebär att du oftare måste köpa nya däck.

Veteranbilsägare som bara kör sin bil på sommarhalvåret har ingen fördel alls med att välja året runt-däck. För veteranbilsägare som kör året runt blir säkerhetsnivån betydligt högre med riktiga sommar- respektive vinterdäck. Då blir det också roligare att köra!

Var ska de bästa däcken monteras?

Om dina däck är olika slitna ska de bästa däcken monteras bak. Men skillnaden mellan fram- och bakdäcken får inte vara för stor – det ger farliga köregenskaper. Anledningen att du ska montera de bästa däcken bak är att bilen då behåller greppet bättre på bakvagnen än framvagnen. Det ger mindre risk för sladd.

Vad är lagligt mönsterdjup?

Ett sommardäck måste enligt lagen ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup, annars blir greppet för dåligt. Men många däck tappar mycket av greppet redan innan dess, så gränsen ska ses som en absolut minimigräns.

Hur kan jag ta hand om sommardäcken för att de ska hålla längre?

  • Förvara däcken svalt och mörkt, liggande på varandra eller hängande i fälgen. Häng dem inte i själva däcket.
  • Undvik att vrida på ratten när bilen står stilla för att inte slita på dubbarna.
  • Kör med rätt däcktryck. Det står i bilens instruktionsbok.

Vad står siffrorna för på däcket?

Det finns en mängd bokstäver och siffror på sidan av däcken som kan vara bra att ha koll på. I vårt exempel använder vi ett däck av dimensionen 205/55 R16 91V DOT0120.

  • 205: Däckets bredd på den bredaste delen i millimeter.
  • 55: Höjden på däcket, anges i procent av bredden.
  • R: Radialdäck.
  • 16: Fälgens diameter.
  • 91: Belastningsindex. I det här fallet motsvarar siffran 91 en högsta belastning på 615 kilo.
  • V: Hastighetsindex. Hur snabbt däcket får köras. V står för 240 km/tim.
  • DOT 0120: Tillverkningsår. Däcket är tillverkat vecka 1 2020.

Vissa däck kan ha andra beteckningar som exempelvis kan visa att däcket är särskilt utvecklat för en viss biltillverkare eller att det är extra lättrullande för lägre bränsleförbrukning.

Beteckningen XL innebär att däcket är extra förstärkt och tål tyngre last.

M+S innebär att däcket är ett vinterdäck.

Kan jag köpa nya däck med vit kant?

Förr hade många bilar däck med vita sidor. Det går att få även på nya däck, om du väljer ett däck från de större tillverkarnas utbud av däck till klassiska bilar.

Vad står EU-märkningen för på nya däck?

Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller (utanför bilen). Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst. 

Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning. 

Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.

Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter). 

Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt utanför bilen när den kör förbi. Detta säger inget om bullernivån inne i kupén. Bilar reagerar olika beroende på vilka frekvenser som däcken förstärker genom chassit.

När blir ett däck för gammalt?

Om det lagras korrekt och inte används räknas det som nytt i tre år. Ett däck håller längre än du tror. Det kan hålla sju–åtta år men efter fem år kan det vara bra att kolla hur läget är. Sommardäck åldras snabbare eftersom de utsätts för högre temperatur. Däck ska förvaras som potatis: mörkt och svalt.

Så förvarar du däcken
  • Däck mår bäst av att användas med jämna mellanrum. Vid förvaring ska däck placeras som potatis – svalt och mörkt med minimal UV-strålning. 
  • Rätt hanterat klarar ett modernt däck minst tio år utan risk för torrsprickor. 
Så undviker du ståplattor
  • Vinterdvala, renoveringspaus eller för många bilar i samlingen – klassiker blir ibland stående en längre tid. Då finns det risk för så kallade ståplattor. Det sker då däckens stomme belastas på ett och samma ställe en längre tid. 
  • Har man väl fått en ståplatta är den svår att bli av med. Däck som inte används kan också råka ut för ”blomning”, med vita eller gråa fläckar på däcket, när vissa beståndsdelar i gummit rör sig och hamnar ytterst. Det är dock ofarligt och missfärgningen går att tvätta bort. Om möjligt, palla upp bilen för att avlasta däcken. Höj lufttrycket cirka 0,5 bar mer än bilens rekommenderade tryck. Observera dock däckets maximala däcktryck som alltid står utskrivet finstilt på däcksidan. Rotera däckens position med jämna mellanrum. 
  • Rulla bilen några decimeter för att variera tryckpunkten på däcken, eller hissa upp bilen och rotera däcket till en ny position. Det finns så kallade tyresavers att köpa, rundade plastplattor som sätts under varje däck.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.