General Knas Audi har inte passerat Svensk Bilprovnings granskande ögon sedan 2006. Men efter att ha bytt ut några avdragna pinnbultar i grenröret, tätat ett vakuumläckage och fyndat nya gamla vinterdäck i ett avlägset industriområde – kanske det ändå ska gå vägen.
– Nämen, lilla vän, varför pillade du inte bort dekalen i rutan innan du åkte hit?
In genom portarna och rakt in i väggen. Inspektören gör omgående klart att här finns inget utrymme för diskussion. Det är inte ett av de där fallen då man kan lova dyrt och heligt att ”visst, det gör jag när jag kommer hem”. Man får inte tejpa över vindrutan med en kolsvart klisterlapp och därefter ge sig ut på det svenska vägnätet. Verboten – förbjudet. Det är heller inte så mycket att diskutera. När den gänglige inspektören sätter sig i förarsätet och sträcker lite på sig så sticker bara hakspetsen fram. Ridå så att säga.
Besiktningen av chassiet går däremot fint. Hur mycket Michelle än slungas fram och tillbaka så kan inget glapp upptäckas. Något annat var heller inte att vänta. Michelle känns förvånansvärt följsam i lederna för att vara en dam från 1984. De enda klonk som kan höras kommer från varningstriangeln som studsar runt där bak. De gula fjäderbenen från Sachs skvallrar också om att någon ägnat just hjulupphängningarna lite extra energi.
Värre är det med ljusinställningen. En lykta på bilen ser ut att vara bytt. Men någon ljusinställning blev tydligen aldrig utförd. Inte heller vindrutespolaren vill riktigt fungera. Ytterligare två plumpar i protokollet.
Så långt avlöper besöket någorlunda smidigt. Att pilla bort lite solfilm och rensa igensatta spolarmunstycken är gjort på någon timme. Men det är vid avgastestet som arbetsordern får sin verkliga utmaning. Michelle blåser 7 komma någonting i CO. Gravt onykter – gränsvärdet ligger på 4,5. Inspektören upplyser vänligt om att det finns en liten insexskruv som man kan skruva ner värdet med.
Tveksamt. Den där insexskruven har visserligen rykte om sig att kunna uträtta storverk, men felet ligger sannolikt någon annan stans. Det känns som motorn går på konstant choke. Någonstans i virrvarret av slangar, ventiler, termotidkontakter och rör finns en bacillusk. Den måste hittas.
Text & foto Jon Remmers
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.