Bild
Nästa artikel
LÄSARKLASSIKER

Rallydrömmen som sprack

Publicerad 5 maj 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Vi hade en dröm – det var en SAAB vi ville ha! Responsen från Trollhättan var rörande, men ekonomin satte stopp.

Detta handlar inte om en bil jag haft men jag tycker historien är intressant ändå.

När jag och kompisen fått våra körkort i januari 1975 vaknade drömmen hos oss att börja köra så kallade debutantlopp i rally. Vi hade bland annat sett "Knalledansen" i skogarna runt Borås och blivit sugna. Vi tittade runt bland bilfirmorna i och runt Borås och hittade till slut en Saab 96 från 1964 som inte var alltför dyr på en bilfirma i Ulricehamn. Den hade en liten krockskada och lite skavanker men det spelade ju ingen roll. Det skulle säkert bli fler! Vi klurade och sparade och funderade på hur vi skulle göra.

Eftersom det gått några år sedan tvåtaktarna fick ge vika för V4:orna var vi lite villrådiga beträffande tillgången på reservdelar med mera. Vi funderade på om det gick att byta motor, vi funderade på att trimma upp djungeltrumman och hur många idéer som helst flög genom huvudena.

Tidigare hade det ju funnits en del trimnings- och rallytillbehör att köpa till tvåtaktarna men det var ju då det... Åtta år efter att de slutat tillverkas var ju det borta. Fast vi hade ju trimmat en del mopeder...

Det borde ju vara samma sak, fast i lite större skala. Vi fick lite idéer från folk i Borås MK bland annat men de gick mest ut på att ge oss på en Volvo Amazon eller PV i stället.
"Trimma en djungeltrumma? Ni är inte kloka" Så ungefär lät det.

Nåväl, vi tänkte att innan vi ger upp skall vi i alla fall kolla vad som finns. Jag författade ett brev med massor med frågor och skickade iväg till SAAB. Tiden gick och inte ett ljud hördes. Vi förstod att de nog inte hade tid med oss och dessutom en modell som inte var aktuell, men lite besvikna blev vi ändå.

Efter en tid kom det så ett tjockt brunt kuvert i brevlådan, ungefär lika tjockt som en normal telefonkatalog. Däri låg det ett brev skrivet av någon på SAAB:s tävlingsavdelning som tyckte det var roligt att vi intresserade oss för en äldre modell, och luntan innehöll detaljerade instruktioner om hur man trimmade en tvåtaktare enligt fabrikens rallyspecifikationer!

Det var alltså samma ritningar som använts i rallyverkstaden! Vår besvikelse byttes mot stolthet - de tog alltså oss på sådant allvar att de gjort sig mödan att gå ner i arkiven och rota fram gamla handlingar, kopiera allihop och skicka dem till oss.

Kanske har jag fel, men jag betvivlar att något liknande kunna ske om det handlat om Renault, Opel eller något annat av dåtidens stora rallystall.

I slutändan föll allt på att vi inte hade så mycket pengar, och det var nätt och jämt att vi kunde få den körbar. Sedan visade det sig att växellådan och antagligen även kopplingen var kass och måste bytas. Luften gick ur oss helt efter det, och innan vi han repa mod på nytt så såldes bilen. Kan ju alltid hoppas att det blev något bra av den och inte bara skrotades.

Men jag blir än idag nästan rörd när jag tänker på responsen från någon i Trollhättan med hjärtat på rätta stället!  

Saabfakta

Namn: Lars Blom
Märke: Saab
Modell: 96
Årsmodell: 1964
Ägd av mig sedan: Inte ägd...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.