Den BMW 316 som jag själv äger befinner sig verkligen i andra skalan av första generationens 3-seriefamilj. Liten motor och flärdfri utrustning. Fin i skicket absolut. Men när jag gled förbi denna extremt eleganta cabriolet blev jag knäsvag.
Sexcylindrig motor och cabriolet, eller targalösning med mjuk sufflett längst bak om man ska vara petig – det är verkligen extravagant.
Första generationen 3-serie (E21) tillverkades i dryg 1 360 000 exemplar åren 1975-1983. Någon fyradörrarsvariant eller kombi (Touring) blev det inte. Inte någon cabriolet heller. Det löste fristående Baur så bra 1978.
323i TopCabriolet blev ändå officiell eftersom den såldes via BMW-säljare och fick samma garantier. Baur byggde 4 595 exemplar till och med 1981.
Det fotograferade exemplaret har enligt Transportstyrelsen bara haft fem ägare och togs i svensk trafik i juli 1981. Sedan dess måste en renovering skett, inredningen ser helt ny ut. Visst blir man sugen? Så snart solen tittar fram igen är det bara att påbörja sufflettfällningsproceduren. Det finns en röd till salu på Blocket, bara så du vet …
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.