Nästa artikel
Bring it on!
KLASSIKERKAMPEN

Bring it on!

Publicerad 4 februari 2010 (uppdaterad 17 juni 2010)
Jag låter Fredrik ta den breda, ganska såsiga vägen. Själv väljer jag den smala förgreningen på den redan smala Saab-vägen. Häng med nu!
Tio papp. Låter mycket.

Men stod det verkligen EN bil på det där papperet? Läste inte så noga om jag ska vara ärlig. Köp. Saab. Och jag fylls omedelbart av Muller-instinkt, om än på en betydligt mer sansad mikrob-nivå.

Så: borde inte stålarna räcka till två klassiska Saabar? Fina. Kanske ännu fler? Om man bara väljer rätt.

Med märkets hanterliga utbud i beaktan landar tankarna direkt på en rad möjliga modeller. Men att handlöst kasta sig ut på Blocket och liknande är inte min grej. Det känns stressigt.

Då drar jag hellre i lugn och ro ut pärmarna i bokhyllan, lyfter locket och gräver mig längst ned i broschyrsamlingen, den så kallade obskyrbroschyrsamlingen.

Och drömmer mig bort.

Den här indiskt gula går man ju loss på direkt. Distinkt dekor applicerad på en kulör som fanns i allra högsta grad på Saab V4 och 99, men inte på 900. Detta tilltalar mitt sinne för udda troll. Var kan jag hitta en?

Det är ju en Saab Friction Tester man vill ha. Jag har endast vaga begrepp om vad det innebär, men i vinterbistertider som dessa låter det helrätt. Kan man fälla ner ett femte hjul med någon spak? So Saabish.

Om jag nu - mot förmodan - inte får tag i en Friction Tester och därmed måste kratta omkring i det folkligare utbudet ligger ju Ecco-modellen Saab 90 nära till hands. De dyker upp då och då i till-salu spalterna i hysterifint skick. Till inga pengar alls. Bara för att krångla till det skulle man ju kunna importera en från Finland.

Okej, Saab 95. En sådan måste ju beaktas också i sammanhanget. En Graningekänga med stabiliseringsfenor och raketutblås. Ergonomiskt sittriktiga stötfångare. Men tio papp…

Stod det verkligen "bil" på det där papperet. Eller stod det "Saab". I så fall är fältet fritt för Saabo husvagn. Glasfibermys!

Höll på att glömma: Saab 9000. Modellen ingen bryr sig om, möjligen skruvar upp turbotrycket på eller fraktar ungar till dagis med. Men att betrakta den som en Äkta Klassisk Saab? Här borde det finnas en mission att fylla. Och själva basen för argumentationen ligger på ett klart högre plan än i fallet med Saab 90.

En tvåtaktare. Nej. Såna har jag redan för många av. Och för tiotusen lär det bli hel- eller halvrenovering med Saabrost (en lite mer godsint variant av rost) mest överallt. Jag vill ha en fin Saab för mina pengar.

Trygga, mysiga 99. Bör ej räknas bort i sammanhanget.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.