Nu funkar Fiestan som vi räddade från ett parkeringsgarage för en månad sedan. Men riktigt redo att börja köras är den ännu inte. De senaste 10 åren har den gått mindre än 200 mil och det märks. En rejäl service bör den få med byten av filter och olja, uppledning och smörjning av bromsarna och ny bromsvätska bland annat. Och trots att den gått så lite – bara 2 424 mil – känns den väldigt gungig. Nya stötdämpare skulle inte vara fel, även gastrycksdämparna till bakluckan har tappat stinget på grund av inaktivitet. Ljuddämparen – det finns bara en – har rostat sönder inifrån.
Vi styr kosan mot GKG Reservdelar i Stockholm, de brukar kunna ordna fram det mesta till äldre bilar. Och mycket riktigt. KG Karlevall hittar snabbt fyra nya Monroe stötdämpare i lagret, en verkstadshandbok och en alldeles ny nyckelring med Fiesta-emblem i emalj. Vi köper också en dunk Gulf mineralolja och ett oljefilter och lägger en beställning på en bakre ljuddämpare, gastrycksdämpare till bakluckan, en bakre torkararm och lite annat smått och gott. Nästa förmiddag finns även de grejerna att hämta och totalt hamnar vi på rätt sida om 2 500 kronor för hela klabbet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.