Lite löst halvvägs in i Klassikerkampen summerar Fredrik Nyblad läget för sin projektbil Volvo 240 DL. Frågan är vad som blivit gjort och vad det hela kostat. En hel del och knappt något alls är svaren.
Jag skulle nog också kunna få ihop 37 fel och brister med min projektbil, precis som min kollega och motståndare i Klassikerkampen Claes Johansson fick med sin Saab 9000 Turbo 1985. Men enligt min mening så skulle en del av de felen bli rejält petimeteraktiga. Visst har min projekt-240 skavanker men den ser bra ut på lite håll och fungerar bra.
När vi drog igång Klassikerkampen satte jag upp tio punkter som skulle åtgärdas. Så här långt har jag nått i nuläget:
1. Putsa upp den matta lacken. -KLART!
2. Skaffa de två bitar av karosslisten som saknas. -KLART!
3. Ta bort eftermarknadsvarvräknaren. -KLART!
4. Installera en radio.
5. Mörka ner de plastlister som blivit ljusgråa med åren. -KLART!
6. Ta bort de fula eftermarknadsfälgsidorna. -KLART!
7. Byta ut den sönderklippta grillen. -KLART!
8. Göra en ordentlig motortvätt.
9. Skaffa två strålkastartorkare.
10. Laga rosten i trösklarna.
Sex punkter avklarade så här långt. Vad har det kostat då?
UTGIFTER:
Volvo 240 DL 1986 7 000 kr
Grundfärg 0 kr
Färgpenslar 0 kr
Originalradio nr 1 0 kr
Färgsprej 98 kr
Listdelar 0 kr
Täcklock instrumentbräda 0 kr
Navkapslar 0 kr
Snobbringar 0 kr
Grill 60 kr
Volvoemblem 0 kr
Putsmedel 130kr
SUMMA UTGIFTER: 7 288 kr
INKOMSTER:
Reparationshandbok 61 kr
Varvräknare 80 kr
SUMMA INKOMSTER: 141 kr
KVAR ATT SPENDERA: 2 853 kr
Här finns det vissa möjligheter att fortsätta åtgärda fel, men kanske inte tillräckligt för att fixa det största problemet, rosten i trösklarna. I alla fall inte för mig som inte kan svetsa själv.
När vi drog igång Klassikerkampen satte jag upp tio punkter som skulle åtgärdas. Så här långt har jag nått i nuläget:
1. Putsa upp den matta lacken. -KLART!
2. Skaffa de två bitar av karosslisten som saknas. -KLART!
3. Ta bort eftermarknadsvarvräknaren. -KLART!
4. Installera en radio.
5. Mörka ner de plastlister som blivit ljusgråa med åren. -KLART!
6. Ta bort de fula eftermarknadsfälgsidorna. -KLART!
7. Byta ut den sönderklippta grillen. -KLART!
8. Göra en ordentlig motortvätt.
9. Skaffa två strålkastartorkare.
10. Laga rosten i trösklarna.
Sex punkter avklarade så här långt. Vad har det kostat då?
UTGIFTER:
Volvo 240 DL 1986 7 000 kr
Grundfärg 0 kr
Färgpenslar 0 kr
Originalradio nr 1 0 kr
Färgsprej 98 kr
Listdelar 0 kr
Täcklock instrumentbräda 0 kr
Navkapslar 0 kr
Snobbringar 0 kr
Grill 60 kr
Volvoemblem 0 kr
Putsmedel 130kr
SUMMA UTGIFTER: 7 288 kr
INKOMSTER:
Reparationshandbok 61 kr
Varvräknare 80 kr
SUMMA INKOMSTER: 141 kr
KVAR ATT SPENDERA: 2 853 kr
Här finns det vissa möjligheter att fortsätta åtgärda fel, men kanske inte tillräckligt för att fixa det största problemet, rosten i trösklarna. I alla fall inte för mig som inte kan svetsa själv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.