Fredrik Nyblad har tidigare kollat in hur mycket delar klassiska Volvospecialisten VP Autoparts har till hans projektvolvo. Nu går granskningen vidare, har SVIS - Svenska Volvoklubbar i Samverkan några delar till 240?
Vad som går att få tag på och vad som inte går att få tag på hos specialisterna är ett slags värdemätare på min 240:s klassikerstatus i takt med att allt fler delar utgår från det ordinarie Volvosortimentet.
SVIS - Svenska Volvoklubbar i Samverkan är en paraplyorganisation för ett antal Volvoklubbar. Är man medlem i någon av medlemsklubbarna så får man köpa delar. Vilka delar som finns hittar man på www.svis.se. Man kan också köpa delar på de marknader som SVIS arrangerar vid sitt lager i Munktorp utanför Köping. Nästa gång en marknad arrangeras är den 30/5.
På SVIS hemsida finns en särskild prislista för Volvo 240 och till min stora glädje innehåller den hela 1 281 poster. En del av dem har bildillustrationer. Vi tar en titt.
SVIS - Svenska Volvoklubbar i Samverkan är en paraplyorganisation för ett antal Volvoklubbar. Är man medlem i någon av medlemsklubbarna så får man köpa delar. Vilka delar som finns hittar man på www.svis.se. Man kan också köpa delar på de marknader som SVIS arrangerar vid sitt lager i Munktorp utanför Köping. Nästa gång en marknad arrangeras är den 30/5.
På SVIS hemsida finns en särskild prislista för Volvo 240 och till min stora glädje innehåller den hela 1 281 poster. En del av dem har bildillustrationer. Vi tar en titt.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2010/05/SVIS.jpg?itok=TeCBzdi3)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2010/05/nackstod-01.jpg?itok=y6P6bTfX)
Nya nackskydd i originalförpackning. Schysst för den med mjällskräck!
![](/s3/files/styles/hidpi_370w/public/images/2010/05/ventilhus-01.jpg?itok=YXzukwtK)
Att fläktreglaget går sönder är ett vanligt fel på 240, men att man ska behöva byta kupéventiler är nog att gå lite långt.
![](/s3/files/styles/hidpi_370w/public/images/2010/05/B19A-01.jpg?itok=4tPAtS_x)
Nu ska vi väl inte behöva gå ner i motorstorlek, men det är ändå glädjande att se att SVIS har B19-motorer i NOS-skick!
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2010/05/innertak-01.jpg?itok=Ty08NNpo)
Innertaket är kanske inte det första som slits ut på en Volvo 240, men är det nedrökt och solkigt har SVIS lösningen. Observera dessutom att innertaket är i hårdplast - lättmonterat!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.