Från Nya Motala Bildemontering har vi köpt ett begagnat tändningslås och det ser ut vara exakt likadant. Nu är det egentligen inte tändningslåset som är förstört utan kontaktplattan som är sönderbruten. Men det ser ut som om vi måste byta alltihop i alla fall eftersom plattan är nitad på plats.
Rattlåset är fäst på rattstången med bultar vars skallar drogs av efter monteringen för att det inte ska vara för enkelt att avlägsna rattlåset. Men hur ska vi göra för att få bort det utan att skada något annat? Kan man kapa bort det på plats? Måste vi ta ut hela rattstången? Vi funderar en stund med det ”nya” tändningslåset i handen tills jag plötsligt upptäcker två små spårskruvar vid kontaktplattan. Det verkar som om det trots allt går att byta bara delen med kontaktplattan!
När vi väl kommit på det går det snabbt. Bort med den gamla – in med den nya. Och så kopplar vi in batteriet och vrider på nyckeln. Varningslamporna lyser till för att sedan slockna. Glapp? Ja, uppenbarligen. Om man rör lite på nyckeln blinkar de till igen. Och fjädringsreturen är slapp.
Hmm, var det inte så enkelt trots allt? Att meka bil innebär ständiga humörväxlingar.
Vi plockar bort kontaktplattan igen, det är där returfjädern sitter. Allt ser bra ut. Vi sprutar in lite universalspray och så monterar vi tillbaka. Nu funkar det! Inget glapp, bra retur!
Jag drar ut choken och vrider till startläget. Motorn hoppar som inget igång på första varvet. Fiestan är en bil igen!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.