Bild
Nästa artikel
KLASSIKERKAMPEN

Tio i topp!

Publicerad 8 mars 2010 (uppdaterad 21 juni 2010)
Förlängd eller förkortad, två, tre(!), fyra eller fem dörrar, fyra eller sex cylindrar, normalt eller sänkt tak? Variationerna på Volvos 200-serie är kanske inte oändliga men ändå rätt stora. Fredrik Nyblad sätter ihop en högst personlig tio i topp lista.
Mellan 1975 och 1993 hann Volvo ta fram en rad olika varianter på 200-serien. En del blev storsäljare och andra är näst intill okända i Sverige då de enbart såldes på vissa exportmarknader.

Min tio i topp-lista över personliga favoriter innehåller en rad modellvarianter som jag skulle vilja ha, andra är kanske mer av slaget att jag tycker att de är lite lustiga. Om jag tagit med årsmodeller så är det för att det är just de åren som jag giller modellen.

Vilka skulle du ha med på din tio i topp-lista? Finns kanske 242 GT, 244 jubileumsversion 1977, GLT6 eller Transfer med på din lista?

NR 10: 243/263.
1975 experimenterade Volvo med att sätta halvkombikaross på 240/260. Åtminstone en av dessa bilar finns sparade och kan ses på Volvos Museum i Göteborg.

Volvo avstod i slutändan från att tillverka modellen och det får vi kanske vara glada för, men en bilmodell som påminner om den och som blev verklighet är BMW Compact.

Tänk om 243/263 hade blivit verklighet!

NR 9: 262C 1977-80.
Den Bertonebyggda 262C har fått utstå mycket spott och spe för sitt utseende. Men någonstans tycker jag ändå att den är rätt tuff.

Den svulstiga läderklädseln är ett plus och jag tycker den gör sig bäst med stora stötfångare och amerikastrålkastare.

NR 8: 264 GLE TE.
1975-81 tillverkades den här lyxiga limousinversionen av 200-serien.

Idag är den kanske mest känd för att ett antal exporterades till DDR, vilket känns ganska märkligt.

Att kommunistdiktaturen DDR inte kunde använda västtyska bilar var ju logiskt, men att de då valde Volvo före Sovjetiska bilar var kanske för att utåt visa ett slags oberoende.

NR 7: 242 L.
Snikigare än så här blir det inte! 1975-76 hade L-modellen B20-motorn från 140-serien på 82 hk. Interiört hade den gummimattor och varken klocka eller varvräknare.

Jag tycker den är kul för att den visar på vilken gradvis förändring som skedde av 140-serien till 240.

NR 6: 265 GL/GLE.
På många exportmarknader är det Volvo "Estate" som gäller och då kan inget vara mer rätt än 265 GL eller GLE. Lyxig, bekväm med sexcylindrig motor och ändå en fenomenalt praktisk bil.

NR 5: 262 GL.
1976-77 tillverkades en mycket liten serie 262 för den nordamerikanska marknaden. Enligt Volvos siffror byggdes 3329 exemplar, kanske var det ännu färre.
Så snygg i sin USA-specifikation tycker jag, med de helgula blinkersglasen, smala vita däcksidor och de runda dubbla USA-strålkastarna. Snyggare kupémodell (om man får kalla den så) än 262C tycker jag.

NR 4: 264 GLE 1981-82.
Jag fullständigt älskar den facelift som Volvodesignern Gunnar Falck gjorde till modellåret 1981. Volvo 240/260 fick en snäll, glad och ärlig uppsyn. Den är lite som bilarnas Golden Retriever - snäll och familjevänlig tycker jag.

Just 264 av 1981-82 års modeller har kommit lite i skuggan av 1970-talarna. Pratar man om 260-serien är det sällan de här årsmodellerna som åsyftas, men jag tycker de var riktigt snygga och välutrustade bilar.

Motormässigt hade B27:an 1980 fått lämna plats för de uppborrade B28E och B28F.

NR 3: 244 DL/GL 1981-83.
1981 fick Volvos 200-serie en genomgripande facelift med mjukare linjer och blinkers som gick runt sidorna både fram och bak. För mig som är född 1972 är det här det rätta utseendet på 240/260. Men ännu snyggare än den lull-lulliga 264:an på plats nr 5 är ändå de snikigare 240 DL/GL.

NR 2: 242 Turbo Grupp A.
240 var på väg ut, 700-serien var framtiden. Då, i det läget, 1985 totalsegrar Volvo i ETC-serien med en 242 Turbo och samma år vinner Per Sturesson och Ingemar Persson den tyska DTM-serien.

Snygg var den också med sin Grupp A-vinge, sänkta profil och låga motorhuv. Kidsen som bygger kopior idag är i mitt tycke sjukligt fast i trenden med stora fälgar, jag vill se en Grupp A-kopia med den rätta fälgstorleken!

NR 1: 245 Turbo.
Turbokombin var ju en föregångare. Ingen hade kommit på tanken att göra en så sportig kombi innan 245 Turbo. Den var före alla Audi Avant med R-beteckningar, före M5 touring och före Mercedes E55 AMG T.

Just kombinationen av flärd, sportighet och att det samtidigt faktiskt är en praktisk familjebil gör det här till min absoluta favorit!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.