Jag saknar helt den där köp-å-sälj-nerven som mina kolleger är utrustade med. Åtminstone när det gäller bilar. Kringsaker har en förmåga att stapla sig i hyllorna, som av en naturkraft, men det där att åka iväg och sparka däck och haggla om pris är inte riktigt min grej.
Det lyste i Fredriks ögon när han fick tio lakan i sin hand. Här skulle det minsann ringas och åkas och hagglas.
Min egna radar var kalibrerad på ett annat sätt. Sedan några månader hade jag genom Svenska Saabklubbens hemsida informerat mig om en mycket speciell Saab 9000. Den låg utannonserad till "rätt" köpare och gjorde även en kortare sejour ut på Blocket utan att denne man klev fram ur dunklet.
Men så kom jag. Helrätt. Åtminstone om jag får säga det själv. Med fickan full av någon annans pengar, extremt köpsugen. Bilens ägare Anders Dackemyr i Västerås konnektade direkt som det heter på nysvenska.
Annat var inte att vänta när det i Anders garage stod både en Topola-utrustad Saab 900 och en förlängd Saab 900. Den sistnämnda riktigt geléknäframkallande. Vi bytte snabbt till saabiska, ett alltid hotat minoritetspråk inte helt olikt klingon.
Men nu var jag här för den Saab 9000 Turbo 16 1985 som Anders annonserat ut. En bil som skänktes till VD:n på Saab-Scanias personbilsdivision 1985 i 60-årspresent, Sten Wennlo.
Anders hade köpt bilen av Wennlos barnbarn och det som vidimerade historien, utöver bilens handlingar, var en ventilkåpa med inskriptionen "Wennlo" och "60". Det senare utfört av ett itusågat 900-emblem.
Enligt ryktet ska Erik Carlsson ha kört prinsessan Lilian i den vid något tillfälle och bilen ska ha tillbringat större delen av sin tid i Spanien.
Kunde det bli mer rätt? Anders hade kört några mil med bilen, servat den och även bytt dörrsidor och hatthylla. Med drygt 17 000 mil på mätaren och ytterst lite rost i dörrarna var det inget att tveka om, trots att bilen var obesiktigad och stod på sommarhjul.
Jag köpte den för 7 731 kronor. De på vägen till Västerås inköpta vinterhjulen (1 600 kr) monterades i en hast och sedan susade vi kungligt tillbaka till huvudstaden.
Vilken bil!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.