Klassikerkampen fortsätter. Claes och Fredrik fick 10 000 kronor var
att köpa en svensk klassiker för. Vem har gjort det bästa köpet? Rent objektivt alltså.
Hur mycket svensk klassiker får man för 10 000 kronor - det var frågan. När Claes och Fredrik nu står framför mig med en Saab respektive Volvo av 1980-talsmodell är svaret klart: Ganska mycket.
Fredrik satsade på en tämligen lågmilad Volvo 240 med få markeringar i ägarlängden. Att 240-serien redan är lite eftersökt bland entusiaster gjorde att han fick nöja sig med en vit 240 DL med automatlåda och ett minimum av komfortutrustning. En 245 Turbo i samma skick skulle kostat femdubbelt.
Claes bestämde sig för en modell som ytterst få fått upp ögonen för i samlarkretsar och kunde därför köpa sig ett exemplar med starkaste motorn och dessutom en viss kändisanknytning. Att hans Saab 9000 Turbo 16 är av den första, ovanligaste årsmodellen 1985, är ytterligare ett plus.
Så vem har då gjort det bästa köpet? Vi börjar med att bedöma exemplaret, senare ska vi återkomma till modellens klassikerstatus.
Dags för rond 1 i Klassikerkampen!
Volvo 244 DL 1986, 7 000 kr
Helhetsintryck exteriör: 7 p
(Ser bra ut på håll men rost finns och skärmen är omlackerad. Felaktiga kapslar drar ned och lite lister saknas)
Skick på inredning 9 p
(Nära full pott, bara förarstolen uppvisar visst slitage)
Arom inredning 8 p
(Jodå, det luktar hederlig Volvo. Inget mögel, ingen rök, bara gubbe.)
Grad av originalskick 7 p
(Avdrag för fel kapslar, saknade lykttorkare, konstig mätare på panelen)
Funktion mekanik 8 p
(Går finemang, stötdämparna bak verkar dock på upphällningen)
Funktion övrigt 9 p
(Inte mycket som kan gå fel)
Miltal i förhållande till ålder 8 p
(550 mil per år, inte dåligt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över) 30 p
(3000 kronor över till reparationer är bra!
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Hjul av originaltyp Nej, inte kapslarna 0p
Svensksåld Ja 10p
Rätt regskyltar Nej, utbytta 0p
Stänklappar 10p
God dokumentation Ja 10p
Instruktionsbok Ja 10p
Original reservhjul Nej 0p
Orökt Nej 0p
Intressant ägarhistoria Inget sådant har Fredrik framhållit. 0p
Totalt: 126 p
Saab 9000 Turbo 16 1985, 9 631 kr
Helhetsintryck exteriör: 7 p
(Ser riktig ut men rost i ett par dörrar, huv penselbättrad)
Skick på inredning 7 p
(En hel del som sitter löst, glappt handskfack mm. Ful hatthylla. Utrymme för förbättringar.)
Arom inredning 8 p
(Den typiska doften av Saabs plyschklädsel finns där)
Grad av originalskick 9 p
(Det mesta rätt men avdrag för fel framskärm med blinkershål i)
Funktion mekanik 7 p
(Lite ryckig gång, annars känns den bra)
Funktion övrigt 5 p
(ACC:n funkar men mycket annat strejkar)
Miltal i förhållande till ålder 6 p
(705 mil per år, godkänt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över) 0 p
(Bara några hundringar över till reparationer.)
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Originallackering Nej 0p
Hjul av originaltyp Ja 10p
Svensksåld Ja 10p
Rätt regskyltar Ja 10p
Stänklappar Nej 0p
God dokumentation Ja 10p
Instruktionsbok Ja 10p
Original reservhjul Nej 10p
Orökt Nej 0p
Intressant ägarhistoria Ja, Sten Wennlo fick den som 60-årspresent 10p
Totalt: 119 p
Oj, oj så jämnt det blev! Fredrik vinner rond nummer ett med blott 7 poängs marginal! Grattis!
Nästa rond: Klassikerstatusen avgörs!
Fredrik satsade på en tämligen lågmilad Volvo 240 med få markeringar i ägarlängden. Att 240-serien redan är lite eftersökt bland entusiaster gjorde att han fick nöja sig med en vit 240 DL med automatlåda och ett minimum av komfortutrustning. En 245 Turbo i samma skick skulle kostat femdubbelt.
Claes bestämde sig för en modell som ytterst få fått upp ögonen för i samlarkretsar och kunde därför köpa sig ett exemplar med starkaste motorn och dessutom en viss kändisanknytning. Att hans Saab 9000 Turbo 16 är av den första, ovanligaste årsmodellen 1985, är ytterligare ett plus.
Så vem har då gjort det bästa köpet? Vi börjar med att bedöma exemplaret, senare ska vi återkomma till modellens klassikerstatus.
Dags för rond 1 i Klassikerkampen!
Volvo 244 DL 1986, 7 000 kr
Helhetsintryck exteriör: 7 p
(Ser bra ut på håll men rost finns och skärmen är omlackerad. Felaktiga kapslar drar ned och lite lister saknas)
Skick på inredning 9 p
(Nära full pott, bara förarstolen uppvisar visst slitage)
Arom inredning 8 p
(Jodå, det luktar hederlig Volvo. Inget mögel, ingen rök, bara gubbe.)
Grad av originalskick 7 p
(Avdrag för fel kapslar, saknade lykttorkare, konstig mätare på panelen)
Funktion mekanik 8 p
(Går finemang, stötdämparna bak verkar dock på upphällningen)
Funktion övrigt 9 p
(Inte mycket som kan gå fel)
Miltal i förhållande till ålder 8 p
(550 mil per år, inte dåligt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över) 30 p
(3000 kronor över till reparationer är bra!
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Hjul av originaltyp Nej, inte kapslarna 0p
Svensksåld Ja 10p
Rätt regskyltar Nej, utbytta 0p
Stänklappar 10p
God dokumentation Ja 10p
Instruktionsbok Ja 10p
Original reservhjul Nej 0p
Orökt Nej 0p
Intressant ägarhistoria Inget sådant har Fredrik framhållit. 0p
Totalt: 126 p
Saab 9000 Turbo 16 1985, 9 631 kr
Helhetsintryck exteriör: 7 p
(Ser riktig ut men rost i ett par dörrar, huv penselbättrad)
Skick på inredning 7 p
(En hel del som sitter löst, glappt handskfack mm. Ful hatthylla. Utrymme för förbättringar.)
Arom inredning 8 p
(Den typiska doften av Saabs plyschklädsel finns där)
Grad av originalskick 9 p
(Det mesta rätt men avdrag för fel framskärm med blinkershål i)
Funktion mekanik 7 p
(Lite ryckig gång, annars känns den bra)
Funktion övrigt 5 p
(ACC:n funkar men mycket annat strejkar)
Miltal i förhållande till ålder 6 p
(705 mil per år, godkänt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över) 0 p
(Bara några hundringar över till reparationer.)
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Originallackering Nej 0p
Hjul av originaltyp Ja 10p
Svensksåld Ja 10p
Rätt regskyltar Ja 10p
Stänklappar Nej 0p
God dokumentation Ja 10p
Instruktionsbok Ja 10p
Original reservhjul Nej 10p
Orökt Nej 0p
Intressant ägarhistoria Ja, Sten Wennlo fick den som 60-årspresent 10p
Totalt: 119 p
Oj, oj så jämnt det blev! Fredrik vinner rond nummer ett med blott 7 poängs marginal! Grattis!
Nästa rond: Klassikerstatusen avgörs!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.