– Ni är ju totalt nördiga! Kommentaren från en förlagskollega kom när några närbilder på tanklocket på Klassikers Volvo 165 kom upp på en fredagsfika.
Han får tycka vad han vill, jag tycker ändå att det är mycket intressant att Klassikers projektbil Volvo 165 har bensinpåfyllningen bakom ett tanklock. Den är ju en 164E 1972 i grunden och kombidelen ska enligt Sture Levin som lät bygga bilen ha kommit från nya karossdelar.
Vi tar lite grundfakta: Bilen byggdes om till en herrgårdsvagn av dåvarande Yngve Nilssons Karosserifabrik när den var ny 1972. Volvon registrerades den 10 oktober 1972 och vid samma tid togs bilder på den varav en publicerades i Vi Bilägare lite senare samma höst. Bilderna visar att tanklocket var på plats redan då. Tyvärr minns inte Sture Levin hur det byggdes.
En vanligtvis välunderättad källa skickade ett långt e-mail i frågan och slutsatsen var att Volvo hade tanklock på sin exportmodell till USA redan 1972. Men den uppgiften stämmer inte. Volvo 140/160-serien fick tanklock först med årsmodell 1974.
Är då tanklocket på Klassikers Volvo 165 lånat från en annan biltillverkare? P-O Jondelius som tog bilderna på Volvon 1972 och vid den här tiden arbetade med konkurrentanalys på Volvo känner inte igen lockets form från någon annan bil.
Klassikers mekexpert Lars Julle Olofsson är efter att ha slipat ner lacken runt tanklocket övertygad om att delen inte ditskarvad.
Så frågan kvarstår, varifrån kom tanklocket? Är det Yngve Nilssons karosserifabrik som tillverkat tanklocket? Kommer själva locket från en annan bilmodell? Eller är sanningen mer spännande än så: Var karossdelen kanske en prototyp från Volvo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.