”Kommer aldrig ha roligare”
Jag vet att jag är jävig. Eller så kan vi säga att jag vet vad jag pratar om, då jag haft en Mini i 36 år. Du ska ha en klassisk Mini och du ska se till att den är i så bra skick att du kan köra stenhårt. Du kommer aldrig ha roligare.
Fredrik Nyblad
Filmiska 30-talsbilar
Svinenkelt. 1930-talarna har sedan länge stagnerat i pris och nu börjar de bli riktigt prisvärda. Veteranbilshobbyn vilar på ett brett utbud av vardagliga, amerikanska 1930-talare.
Det finns förhållandevis många där ute – som nu söker nya ägare. En Dodge, Plymouth, Chevrolet eller De Soto från 1936-39 erbjuder rent filmiska kvalitéer. Vackra, komfortabla, robusta. Massor av karaktär och värdig körglädje.
De flesta är renoverade på 1970–2000-talen – och är det välgjort har de vid det här laget åldrats behagfullt. Tipset omfattar inte coupéer och cabrioleter. Men de är för inställsamma ändå.
Claes Johansson
Porscheglädje till fyndpris
Det går inte att köpa en Porsche med boxermotor för rimliga pengar längre, eller? En tidig Boxster, alltså den med internkod 986, går faktiskt att få för under hundringen!
Med det sagt bör de allra värsta vraken undvikas och höga miltal med dokumenterad historia är alltid bättre än en ”lågmilare” utan servicepapper. Den starkare S-modellen är betydligt dyrare men efter lite sökning går det att hitta en 2,5-liters där det förödande IMS-lagret i motorn är bytt.
Kanske inte jättekul att kolla på men vad gör det när körkänslan spelar i samma divison som tio gånger dyrare kusiner från Stuttgart!
Joakim Bergqvist
Alfetta i toppskick
Alfa Romeo med fyra dörrar är de roligaste, det är något med det oväntade i att en förmodad familjetransportör går att köra så hårt och ha så roligt i som gör det.
De första Alfettorna med sina fantastiska proportioner, fina viktfördelning och förarkrävande växelföring har alltid fascinerat. Jag har ägt ett par rishögar, nu är det dags för ett toppexemplar, det borde 100 000 kronor räcka till. Gärna en tidig med runda lampor och gärna i den typiska blå kulören som fanns vid introduktionen.
Carl Legelius
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.