Den kunde ha blivit 1980- och 90-talens Koenigsegg, en mittmotorbil med turbomotor från Saab. Made in Linköping. Prototypen hittades och har nu renoverats och gjorts körklar av Lars-Olof Wennergren i Trollhättan.
Se den live på Träffpunkt 80!
Se den live på Träffpunkt 80!
Då är ursäktad om du inte känner till den svenska bilen Uno 001. Den byggdes helt för hand i Linköping och stod klar 1989. Klar och klar förresten, den satt ihop och var något sånär körbar - på prototypers vis.
Upphovsman var Uno Johansson som med Uno 001 tänkte sig en ny karriär efter att bland annat ha uppfunnit en riktbänk för bilplåtarbeten, kallad Car-O-Liner.
Prototypen visades för press och på flera mässor, men den kom aldrig längre än till första stadiet. Fullt körbar blev den inte och Uno Johansson fortsatte att uppfinna på nya sportbilar.
Uno 001 har ett helt egenkonstruerat chassi i fyrkantsstål. Hjulupphängningarna är Saab 900 och motorn en turbo från samma tillverkare. Uno 001 är bakhjulsdriven och motorn sitter i mitten.
Chassi och kaross är gjort i rejäla dimensioner något som Lars-Olof Wennergren i Trollhättan fick erfara när han började plocka ner bilen. Han köpte prototypen som stått undanställd länge och det var en stor teknisk utmaning att göra riktig bil av den.
Nu är den helt renoverad och körklar. Justeringsarbeten återstår förstås, men Lars-Olof har lovat att dyka upp på Träffpunkt 80.
Missa inte att se den unika bilen live på söndag - åttiotalets "Koenigseeg". Och titta noga: är den verkligen helt lika på vänster och höger sida?
Upphovsman var Uno Johansson som med Uno 001 tänkte sig en ny karriär efter att bland annat ha uppfunnit en riktbänk för bilplåtarbeten, kallad Car-O-Liner.
Prototypen visades för press och på flera mässor, men den kom aldrig längre än till första stadiet. Fullt körbar blev den inte och Uno Johansson fortsatte att uppfinna på nya sportbilar.
Uno 001 har ett helt egenkonstruerat chassi i fyrkantsstål. Hjulupphängningarna är Saab 900 och motorn en turbo från samma tillverkare. Uno 001 är bakhjulsdriven och motorn sitter i mitten.
Chassi och kaross är gjort i rejäla dimensioner något som Lars-Olof Wennergren i Trollhättan fick erfara när han började plocka ner bilen. Han köpte prototypen som stått undanställd länge och det var en stor teknisk utmaning att göra riktig bil av den.
Nu är den helt renoverad och körklar. Justeringsarbeten återstår förstås, men Lars-Olof har lovat att dyka upp på Träffpunkt 80.
Missa inte att se den unika bilen live på söndag - åttiotalets "Koenigseeg". Och titta noga: är den verkligen helt lika på vänster och höger sida?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.