Ovan syns "monstret", rekordbilen med sina dubbla tvåtaktare tvärställda i nosen, detta var ingenting som man tänkte vidareutveckla för produktion utan ett rent experiment.
Däremot vid denna tid började man så smått snegla på att byta ut den numera ganska ålderstigna drivkällan i Saaben, tvåtaktare hade nu nästan helt försvunnit från marknaden.
Trots ihärdiga förnekanden från Saabs sida så pågick efterforskningar och utvärdering av fyrtaktare för fullt. 1965 fick 96:an en ny större front, men ännu ingen ny motor, det dröjde ända till 1967 års modell innan den nya fyrtaktaren hade hittat ner i motorrummet, och det var som bekant en V4 från tyska Ford.
Men det kunde blivit något annat, till höger ett par bilder från experimentavdelningen, 850cc fyran från Austin Mini sågs länge som ett bra alternativ. Mer exotiskt provades också en V4 från Lancia Appia ut, men man kan anta att den kanske skulle bli för dyr. En 900cc från Lloyd Arabella monterades också och provkördes, men då Lloyd/Borgwards historia tog slut hastigt runt 1961 så ströks det alternativet också.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.