Stackars Danmark. I evinnerlig tid har den stenhårda danska beskattningen av nya bilar pressat fram hårdstrippade specialversioner med motorer i hamsterstorlek.
När Saab ville in med 99:an i det södra grannlandet gällde det att dra av så mycket det bara var möjligt. Projektnamnet X7 fick följa med ut i broschyrerna och specifikationen omfattade den gamla 1,85-litesmotorn, 95/96:ans backspeglar, en enkel kromstötfångare, inget rutkrom och ingen utrustning över huvud taget. Ingen.
Behandlingen gjorde gott för priset – hela 2 000 kronor billigare än 99L. Framgångarna i Danmark gjorde att modellen också lanserades i Sverige.
Broschyren från 1973 förbryllar oss lite. Att varvräknaren ersattes av nada visste vi. Men hade X7 verkligen inga ventilationsgaller och bara delvis ett bagagerumsgolv. Det är ju nästan elakt!
Men att pruta bort strålkastartorkarna … aldrig!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.