En doldis i 99-världen är EMS-versionen, Electronic-Manual-Special. Idag nästan helt bortglömd och utrotad, men på sin tid den mest eftersuktade varianten – innan turbons ankomst. Turbon var från början tänkt att vara en finare EMS-version, men istället kom de att leva parallellt under en kort period.
EMS presenterades i januari 1972 i en uppseendeväckande kopparmetallic-lack och med fem tum breda lättmetallfälgar med distinkt formgivning. Motorn var den nya svensktillverkade på 110 hk DIN.
I 1975 års broschyr uttyds EMS, Einspritz Manuell Special och det är en sådan som de snygga vykortet visar i den kulör man kanske mest förknippar med EMS – Silverkristall. EMS hade elektronisk bränsleinsprutning och just med den årsmodellen steg effekten med sju procent – till 118 hk DIN.
EMS fanns också i kombicoupé-utförande, en extremt ovanlig version både då och nu. I nästa nummer av Klassiker får du stifta bekantskap med den allra finaste av alla vågar vi påstå. En unik orörd originalbil som fortfarande har en bit kvar till 3 000 körda mil!
Missa inte nästa nummer av Klassiker!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.