Inte långt därifrån hade jag en längre tid observerat en till synes övergiven Dodge -57:a fyrdörrars hardtop. Jag tyckte nämligen synd om övergivna bilar.
Ägaren spårades och det framkom att bilen gärna kunde säljas billigt då motorn var paj. Jag kontaktade då min kompis Erik Landqvist som gärna ville köpa bilen, och han är en superbilmek som får fart på det mesta.
Erik och jag åker till Aspudden för affärsuppgörelsen varefter vi bogserar Dodgen till Sickla där Erik skulle meka med bilen i en lokal som Atlas Copco ägde men Erik fick disponera då han arbetade inom företaget.
En kväll ringer Erik till mig och vill ha bogserhjälp, han hade tagit sig till Biva i Hammarby för att där låna smörjbryggan och nu ville Dodgen inte längre åka för egen maskin. Tjänster och gentjänster. Det var ju Erik som något halvår tidigare bogserade min Mercury -46:a från Viggbyholm till Johanneshov.
Jag tar Chevan och åker ner till Biva, kopplar Dodgen men redan efter en kort bit pajar kopplingen och nu står det två trasiga amerikanare i Hammarby fabriksområde. Jag minns inte vad som hände sedan, men min Cheva drogs till vår parkering, förmodligen av Dagges farsas Austin Cambridge.
Dagen efter ringde jag till "Skägget" (Lelles bildelar). Efter en stund kom Skägget i en Opel Blitz och backade in framför den trasiga Chevan. Jag fick några hundra för bilen som Dagge hjälpte till att köra bort. Bilen gick inte till skrot, kopplingen byttes och Skägget hade en bra bruksbil för lång tid framöver.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.